Da samferdselsjef Ketil Solvik-Olsen (Frp) sist tok bilen fatt for tre år tilbake og kjørte Oslo-Kirkenes, gikk han langt i å love Alta en ny bomfri E6-gjennom byen, det som tidligere hadde navnet avlastningsvei. Det samme gjorde de borgerlige da de tok over makta i Alta i 2013.

– Ingen bynær E6 gjennom Alta er prioritert i NTP fram til 2028, bekreftet Solvik-Olsen da han i helgen stoppet i Alta på tur fra Kirkenes til Oslo.

– Ikke gjort jobben

På direkte spørsmål om det er manglende lokal aksept for medfinansiering i form av bompenger som gjør at veien ikke er tatt med i NTP, har Solvik-Olsen følgende svar:

– Hadde Frp styrt alene, hadde vi bygget alle veier uten bompenger, men når det gjelder Nye E6 gjennom Alta har ikke Alta kommune gjort jobben og prioritert den inn til fagetaten. Det er her det må rettes kritiske spørsmål.

Det er et argument som også toppkandidaten for Frp i Finnmark, Bengt Rune Strifeldt, bruker i sin forklaring. Ambisjonen om at Høyre/Frp-regjeringen ville fikse finansiering av en trinnvis utbygging, endret seg med et rotet kommunestyrevedtak.

– Ap i Alta skulle være både for og mot bompenger. Resultatet var at kommunestyret kom ut av behandlingen med et vedtak til fagmyndighetene uten en klar prioritering av veien, hevder han.

Nye E6 gjennom Alta er nevnt i NTP som i vår ble vedatt av Stortinget, men den er ikke prioritert verken med tall eller verbalt. Foto: Statens vegvesen

Bakken enig

Det er ikke mye Finnmarks egen «samferdselsminister» Geir Ove Bakken (Ap) er enig med Solvik-Olsen og Strifeldt om når det gjelder veisatsingen i Finnmark, men i kritikken av en feig kommune deler han.

– Nærmest ikke ett eneste byprosjekt uten lokal godkjenning av medfinansiering i form av bompenger er kommet med i NTP. I Alta mangler vi et klart vedtak. Det gjør det nærmest umulig å få prioritert prosjektet hos fagmyndighet og regjering/storting. Hammerfest og Kirkenes har slike vedtak, og har brakt realisering av byprosjektene langt nærmere enn situasjonen er i min hjemby, sier Bakken.

Ingen krise

Høsten 2016 hadde Strifeldt hele Frp-fraksjonen i transportkomiteen på besøk i Alta. Da var det stor enighet om at det var akutt behov for en ny E6. Budskapet til toppkandidaten var klart og tydelig til  sine partifeller; det hastet med å få bygd første parsell fra Hjemmeluft til sentrum.

– Det er først og fremst det store boligfeltet i Skoddevarre som er i fare om veien ikke kommer. Vegvesenet har signalisert at at det kan bli lagt inn innsigelse dersom det ikke er på plass trafikale løsninger, det vil si den nye veien. Ei regjering med Frp i er imidlertid opptatt av at statlige etater ikke skal bruke innsigelse dersom det ikke er strengt nødvendig, og jeg har tiltro til at en eventuell innsigelse vil bli vurdert svært nøye av ei Frp-regjering, sier Strifeldt

– Rakker ned på andre uten å levere

Leder av hovedutvalget for samferdsel i Finnmark, håper at folk ikke lar seg lure av sjarmen til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som er på biltur Norge på langs.

– Ministeren må svare for at Finnmark er blitt salderingsposten i den vedtatte planen. Det er fakta. Når han og partifellene snakker om prosjekter og millioner, er det i beste fall et kanskje med på kjøpet. Det er ikke identifisert penger til større prosjekter i Finnmark.  Programområdene som det snakkes om, blir en kamp. Her er det mange som er like desperate som oss rundt om i landet,  så  det er ikke gitt at vi kommer ut med flere finnmarksprosjekter, sier Bakken og legger til:

– Kløfta-prosjektet er det beste eksempelet på regjeringens nedprioritering av Finnmark. Kløfta var med i forrige NTP og prioritert av fagetatene, men nedprioritert av Solvik-Olsen og co.

Spark til Bakken

Samferdselsministeren sparker imidlertid tilbake, og sier at veiene i Finnmark under hans ledelse har fått en synlig kvalitetsheving. Ikke minst fordi regjeringen har tatt et skippertak for vedlikehold og utbedring. Det gjelder også fylkesveiene som har fått økt rammen fra Staten.

– Det som bekymrer meg er at Bakken og Co. omprioriterer pengene vi har bevilget til utbedring av fylkesveiene til andre oppgaver, klargjør Solvik Olsen.

SVART PÅ HVITT: Geir Ove Bakken finner ingen satsing i Finnmark i NTP-en som regjeringen fikk vedtatt av Stortinget. Foto: Jarle Mjøen

Det får den lokale «samferdselsministeren» til å ta tenning på alle plugger:

– Nå må Solvik-Olsen og Strifeldt slutte å nedsnakke jobben fylkeskommunen gjør. Vi har ikke omprioritert fra fylkesvei til andre oppgaver. Slutt å komme med slike usannheter, eller legg fram konkrete eksempler på at det har skjedd. Jeg registrere at borgerlige politikere rakker ned på jobben fylkeskommunen gjør på samferdsel, og det gjør meg på godt norsk forbannet, sier Bakken, som forteller at Staten gir fylkeskommunen for lite penger til fylkesveiene og at det i dag er et vedlikeholdsetterslep i nord på 2,0 til 2,5 milliarder kroner.