Veilederkorpset i Utdanningsdirektoratet jobber for å styrke kvaliteteutviklingsarbeid i skolene og direktoratets veiledere har hatt oppgaver i tilknytning til barne- og ungdomsskolen i Kautokeino siden 2016. Tilbakemeldingene fra de kommunene som har hatt veilederkorpset inne er at det har gitt godt utbytte.

ROSES: Rektor ved ungdomsskolen, Ellen J. Sara Eira, får skryt for jobben som er gjort ved skolen, der resultatene er forbedret og hvor man har sikret lite frafall når elevene går over i videregående skole. Foto: Magne Kveseth

Lederen for veilederkorpset som har arbeidet med Kautokeino kommune, Inger Lise Bratteteig, sier til Altaposten at skolene i kommunen har hatt svært gode resultater høsten 2016 og hvor matematikk spesielt blir nevnt.

– Det spennende med skolen i Kautokeino er at de med fokus på samiske verdier og kultur i undervisningen bruker språk og kultur på en forbilledlig måte. De jobber systematisk med gode utviklingsplaner og skaper på den måten et bra læringsmiljø, uten mobbing og de har hatt en veldig bra utvikling, sier Bratteteig i Utdanningsdirektoratet. De siste dagene har veilederteamet besøkt skolene i Kautokeino, hvor de sier seg imponerte over hvordan skolene tar vare på de samiske verdiene.

– Man er tydelig stolte av samisk språk og kultur, sier hun.

VEILEDER: Inger Marie Bratteteig i Utdanningsdirektoratet synes skoleledelse og lærere i Kautokeino har gjort en kjempeinnsats for å bedre læring og skolemiljø. Foto: Privat

Bratteteig understreker at kommunen har svært mange dyktige lærere og god skoleledelse.

– Og med en god systematikk i undervisningen gir dette gode resultater. Den nye lærerplanen har et stort fokus på dybdelæring og jeg vil si skolene i Kautokeino allerede har dette med dybdelæring under huden, slik den samiske kulturen er og slik den og språket brukes i skolen og i samfunnsvitenskaplige fag, sier Bratteteig.

Snudde fokus

– Det er mange andre skoler som kan ha mye å lære av måten de underviser på i Kautokeino. Det er viktig å snu en trend og det er viktig å klare å snakke seg opp slik at man snur det omdømmet som har vært. Det tar tid å snu på resultatene, for de endrer seg gradvis og man får ikke store endringer på kort tid. Likevel er det mye riktig som er gjort i Kautokeino der man har hatt en veldig god bevegelse i riktig retning over lang tid og hvor man bruker mye praksis inn mot faglig kompetanse og får til en god endringsprosess. Det er viktig at man framsnakker eller snakker opp skolen, og slik vi i veiledningskorpset ser det er det lave frafallet i videregående skole også en frukt av det arbeidet som er gjort i barne- og ungdomsskolen, avslutter Bratteteig.