I 2013 startet Stig Rune Abrahamsen og SB2 Utvikling AS arbeidet med å omgjøre «hylla» nedenfor Aspemyra – på folkemunne kalt Aspemyrabrinken – til et boligfelt. Det ble en langdryg jobb.

For i og med at feltet ligger i innflyvningssonen for Alta lufthavn er det restriksjoner nok å ta av.

– Etter at vi fikk til avtalen med Fefo ble det en hel del arbeid opp mot Avinor. I tillegg hadde vi litt oppstyr fra naboer som ikke ønsket bygging her – de klaget saken inn for Fylkesmannen. Det måtte en del grunnboringer til og i tillegg var Saga Grendelag litt skeptiske til løsninga med veien, sier Abrahamsen.

Tok tid

Men det gikk seg til. Så lenge høyda på boligene holdes under siktlinja lufthavna-varslingslysene oppå bakken er Avinor fornøyd. Fylkesmannen tok ikke naboenes klage til følge. Grunnboringene røpet ikke noe skummelt, og for å hindre krøll i den svingete veien fra Aspemyra ned til E6 – som ifølge Abrahamsen viste seg å være bygget for knapp – lages ei løsning som blant annet medfører at selve svingen får en større radius.

Med alt avklart kunne arbeidet dermed ta til.

– Det er deilig å endelig være i gang, etter så lang tid. Vi mener det er blitt en bra løsning på det hele, selv om vi dessverre må ta kostnaden med ombygging av veien. Dette ble en ganske stor jobb, der det blant annet må noen støttemurer opp, når vi utvider svingen og dermed skjærer lengre inn i massene.

Halvparten solgt før salgsstart

Men om prosjektet ble dyrere og gikk senere enn ventet, så får likevel forhåndssalget entreprenøren til å smile.

– Bare på jungeltelegrafen har vi solgt 7 av 13 tomter. Det er vi veldig fornøyd med. Men at salget skulle bli bra hadde vi ventet – det er en helt fantastisk beliggenhet, med en rå utsikt.

– Er det dere som bygger ut feltet og?

– Nei, vi opparbeider feltet med vei, vann og kloakk – et arbeid Svein Thomassen AS gjør for oss. Det blir som et kommunalt felt. Vi selger deretter tomta, og så velger folk fritt hvem de vil ha til å bygge huset for dem. Det ligger ingen klausuler om at vi skal ta jobben, påpeker han.

– Ville det ikke vært en idé å bygge alt selv, med tanke på inntjeningsmulighetene?

– Tanken er at folk skal kunne få det litt billigere, eksempelvis om de ønsker å dele opp anbud eller gjøre deler av arbeidet selv. Vi har heller ikke kapasitet nå til å ta unna alt arbeidet dette ville medført, så det ville tatt for lang tid før feltet ble ferdig, sier Abrahamsen.

Godt i gang allerede

Daglig leder Svein Thomassen i Svein Thomassen AS regner med at de vil holde på i omtrent fire måneder i området. Når de forlater området skal det være byggeklart:

– Vi snakker i hovedsak om graving av vann og avløp, samt øvrig tilrettelegging av tomtene. Vi holder på til det er byggeklart, sier han.

– I tillegg blir det mye arbeid med å bygge om og tilrettelegge i svingen. Vi får en hel del masseutskiftning og bortkjøring av masser.

Thomassen har for øyeblikket fem ansatte i drift i området, men sier han regner med det blir «litt flere» når det blir enda mer transportarbeid i prosjektet.

VANSKELIG SVING: Den svingete veien opp mot Aspemyra-feltet viser seg å være laget feil, svingen på bildet er rett og slett for knapp. Denne blir nå utbedret, i forbindelse med at innkjøringen til Aspemyrabrinken blir omtrent midt i svingen, rett til venstre for trekløveret på bildet. Foto: Tom Skoglund