For snart et år siden gikk et gjeng sykkelentusiaster sammen for å legge planer om hva som må til for å komplettere Sykkelbyen Alta. I denne gruppa har man et klart ønske om å bli best og i følge Trygve Nygård handler det ikke bare om å bli best i landet.

– Vi kan ikke konkurrere med de beste sykkeldestinasjonene om vi kun tar med sommeraktiviteter, men tar vi med begrepet helårig har vi forutsetninger for å bli best i verden. Fatbike vinterstid kan bli veldig stort, sier Nygård som også har sykkel i fokus gjennom opplevelsesbedriften Glød.

– Fra jeg begynte å tenke tanken om å satse på «sykkelturisme» var jeg ikke så sikker, men etter å ha reist en del rundt, både i USA og i Europa, har jeg i større grad skjønt at det vi har i Alta er veldig bra. Så nå har jeg veldig stor tro på Alta som sykkeldestinasjon. Vi kan bli best på det mange vil ha når de reiser på ferie.

Løyper for alle

FrP-politiker Claus Jørstad gikk i gårsdagens avis ut med at han mener det er på tide å ta Sykkelbyen Alta et steg videre og bygge en sykkelpark med downhill-løype (utforsykling) i tilknytning til alpinanlegget i Rafsbotn.

Dro til Trysil

I fjor var han sammen med blant andre to fra kommunen og en fra Universitetet på reise til Trysil der de virkelig har lagt til rette for sykkelturisme.

– Når det gjelder tilrettelegging og produksjon av stier så finnes det ulike tradisjoner. Det franske selskapet som har laget Gullia i Trysil tilhører en tradisjon som inkluderer relativt store inngrep, og stor grad av klopper, trestier, gravemaskinarbeid og konstruksjon av hauger, humper og svinger. Andre selskap, særlig norske og amerikanske, er mer forsiktige i inngrepene og ønsker i mindre grad å grave og bygge nytt, men mer tilpasse seg eksisterende terreng, sier Nygård som gjerne tar flere med i gruppa.

– Vi ønsker å samle aktører som kan ha interesse for at sykkel trekkes fram som et satsingsområde. Det gjelder i kategorien bolyst, helse, utdanning og selvfølgelig næring som jeg selv er en del av. Det handler om å komme på nye ting, men også lære av de som har lyktes. Vi var alle enige om at det de har gjort i Trysil var veldig bra, sier Nygård som rundt påsketider traff på en journalist fra et sykkelmagasin som var i Alta og fikk teste vintersykling.

– Han mente Alta var helt unik i verdenssammenheng og kom ikke på noen andre steder som kunne tilby milevis med fatbiketraseer vinterstid.

Trenger masterplan

– Neste steg er etter mitt syn å få laget en masterplan for Alta kommune der man beskriver hvordan retning Sykkelbyen Alta skal ta. Når vi kommer til finansiering kan naturligvis Innovasjon Norge være en viktig bidragsyter og de har vi allerede vært i kontakt med, avslutter Trygve Nygård.

Kommunen har allerede på plass en «plan for sammenhengende sykkelveinett» i Alta noe som var et krav for å få kalle seg en sykkelby, men denne omhandler kun «asfaltløypene» i byen.

– Når det gjelder en masterplan som også inkluderer offroadsykling og videre planer så er vi enige i at tanken er god, men vi har dessverre ikke kapasitet til å starte den jobben nå. I møtet med tre personer fra Nygård sin gruppe snakket vi om at en løsning kan være å søke på midler fra forskjellige steder og leie inn en en konsulent som kan gjøre en slik jobb. Jeg står ikke i posisjon til å love at kommunen kan stille med penger, men i tillegg til å hjelpe dem med å finne ut ting på veien så ser jeg ikke bort fra at kommunens næringsmidler kan delfinansiere et slikt arbeid, sier  folkehelsekoordinator og prosjektleder i Sykkelbyen Alta, Gjermund Abrahamsen Wik.

Han var godt fornøyd da han i torsdagens avis kunne lese at politiker Claus Jørstad ytret ønske om å utvikle Sykkelbyen Alta.

– Jeg inviterer gjerne byens politikere med på en sykkeltur i sommer så de som ikke har prøvd det før får oppleve hvor fantastisk stisykling er, avslutter han.