Ideen er langt fra ny, men nå mener Claus Jørstad (FrP) det er på tide å sette prikken over i-en for Sykkelbyen Alta.

– I 10-15 år har vi snakket om sykkelpark inkludert downhill-løype for sykkel. Nå som Sykkelbyen Alta er blitt som den er blitt mangler kun prikken over i-en, sier Jørstad og legger til:

– Sykkelmiljøet er allerede stort og vi er blitt gode på sykkelritt, stisykling og etter hvert fatbike på vinterstid, men med en slik satsing som de har gjort i Trysil kan vi bli best i landet. Det er på tide vi tar Sykkebyen Alta et nytt steg framover.

– Er dette noe du som politiker mener kommunen bør gå tungt inn i?

– Jeg ser ikke at kommunen kan være initiativtaker, men vi har fått prosjektmidler tidligere og jeg stiller meg bak et kommunalt bidrag. Ikke minst må kommunen legge til rette for alt av tillatelser og planer som behøves.

Frir til SarvesAlta

Claus Jørstad (FrP) Foto: Hanne Larsen

På Trysil har man bygget 13 kilometer med sykkelstier i ulike vanskelighetsgrader. Treelementer er lagt ut der det er naturlig og de tøffeste løypene tilbys stor fart fra topp til bunn av bakken.

Jørstad er klar på at SarvesAlta og alpinbakken i Rafsbotn er det perfekte stedet for en slik satsing.

– Infrastrukturen ligger der allerede og bør utnyttes, sier Jørstad som tror en slik sykkelpark vil få flere til å investere i egen helse.

– En ting er at en slik sykkelpark vil gi byen muligheter for flere arrangementer, men vi må også se det helsemessige i dette. Jeg er helt sikker på at vi vil få flere på sykkel dersom vi har et slikt tilbud. En slik sykkelpark er mildt sagt en fin måte å få ut litt adrenalin om man velger de tøffeste traseene, men en sykkelpark må tilby løyper som fremmer sykling for folk i alle aldre og på alle nivå, avslutter Jørstad.

Naturlig utvikling

Daglig leder Synnøve Opgård Andersen legger ikke skjul på at sykkel trolig blir et satsingsområde for familiebedriften.

– Det er ingen tvil om at sykkel trolig blir en naturlig del av vår utvikling, men vi er ikke der riktig enda, sier hun og legger til:

– Vi er selvfølgelig interessert i å utvikle Alta som sykkeldestinasjon, men vi har hatt sinnsyke økonomiske løft for å komme dit vi er i dag og kan ikke ta utgiftene alene. Skal vi gjøre Alta til landets beste sykkelby, slik mange i byen drømmer om, så må flere parter inn i prosjektet, sier hun.

Hun vet at  landskapsarkitekter har ansett SarvesAlta som perfekt for formålet og at disse har gjort sine tanker om hva som kan og bør gjøres.

– De har ikke vært her i regi av oss, men vi vet naturligvis hvor vi får tak i disse folkene og deres vurderinger. En ting er at det koster mye å bygge et slikt anlegg, men også driftsutgiftene vil være store. Skal heisen gå må vi ha folk på jobb noe som krever forutsigbarhet, men vi må heller ikke glemme utgifter til vedlikehold, sier hun.

A-sporten vet at det i sykkelmiljøet i et års tid har vært jobbet med planer om å gjøre Alta til «landets beste sykkeldestinasjon». Vi kommer tilbake til dette fredag.