Kontrollene som gjennomføres viser nemlig at det er få som starter uten å være forsvarlig sikret. Statens vegvesen sjekket lørdag omlag 300 biler og utstedte kun ett bilbeltegebyr.

– Bare ett gebyr er egentlig et bra resultat, men så det var noen vi ikke var helt sikre på og som dermed slapp forbi kontrollen både uten sele og uten gebyr, sier kjøretøyteknisk inspektør Øyvind Gjevestad Vorren i Statens vegvesen .

– Derfor vil jeg kalle dette for en helt gjennomsnittlig kontroll, med forventet resultat, sier han.

Vorren og inspektør Karl Tore Holten brukte hele lørdagen på forskjellige steder i byen for å sjekke altabilistenes bilbeltebruk.

Normalt vil det i gjennomsnitt skrives ut 4–5 gebyrer på 900 biler.

Statens vegvesen, kontroll Foto: Lill Vivian Hansen

Stort sett flinke

Alle nye biler har bilbeltevarsler som gir lyd om du har glemt å ta på deg bilbelte. Det er nok en av årsakene til at folk er blitt flinkere med belte, i takt med at bilparken har blitt nyere.

– Det viser seg at det er de som kjører eldre biler som «glemmer» mest. Det er ofte på korte turer og i lav hastighet, forklarer Vorren.

Så finnes det de som er har brukt kreative løsninger for å slippe å høre på bilbeltevarsleren og dermed slippe å bruke bilbelte.

– Jeg tror ikke de har helt sett nytten med bilbeltet, mener han, og minner om at det faktisk er for å redde liv.

– I tillegg kan airbagen gjøre stor skade om man ikke bruker belte, påpeker han.

Selv med lave hastigheter klarer man ikke å holde igjen med bare nevene. Inspektøren anbefaler «tvilerne» til å prøve Statens vegvesens «Bråstopp-maskin», om de er i tvil.

– Vi tåler mye, men vi er ikke så sterke som vi tror. I bråstopp-maskinen er farta om lag syv kilometer i timen og vi klarer ikke å holde igjen. De er mange som trenger en vekker, og bråstopp-maskinen er en effektiv måte å vise publikum hvilke krefter som er i gang, forklarer han.

Lørdagens bilbeltegebyr ble utsted til en som ifølge eget utsagn bare hadde kjørt 50 meter. Det kostet sjåføren 1.500 kroner.

– Det er en liten pris i forhold til hva det koster om uhellet skulle være ute, mener Vorren.

Rullende kontor

Kontrollbilen til Statens vegvesen er rigget med fullt utstyr. Inspektørene har både PC, nettbrett og skriver. De har i tillegg tilgang til alle nødvendige registre om både kjøretøy og førerkort. Dermed kan de utføre jobben både raskt og effektivt – på stedet.

– Når vi trykker «enter» på nettbrettet eller PC-en, er kontrollen avsluttet. Vi kan skrive ut eventuelle kontrollsedler og forelegg å gi til kunden på stedet, forklarer Vorren.

– Vi har hatt store og gode kampanjer om bilbeltebruk som har virket. Folk er stort sett beviste og flinke til å bruke bilbelte, avslutter han.