Det nye firmaet, VVS Nord AS, skal foreløpig ikke ha noen ansatte. Rørleggerne skal leies fra de tre moderbedriftene i Alta, Karasjok og Lakselv, og prosjektstyringen deles mellom de tre partnerne.

– Dette kan godt bli en av de største rørleggerbedriftene i Nord-Norge, sier Geir Arild Kåven fra Rørlegger Kåven AS i Lakselv, til avisa Sagat.

– At moderbedriftene er lokalisert på tre forskjellige steder og ikke konkurrerer lokalt, gjør et regionalt samarbeid lettere, sier Håkon Arnesen fra Arnesen Rør AS i Alta til samme avis.

Den tredje som er med er Svein-Tore Vågå Kåven fra Karasjok VVS AS.

Base i Lakselv

Modellen har de funnet hos Anlegg Nord: Man har en overbygning som regner på jobber og deretter leier inn arbeidskraft fra de tre eierselskapene. Til sammen rår de tre firmaene over 25 rørleggere.

Kåven, Arnesen og Kåven har spyttet inn 100.000 kroner hver i det nye rørleggerfirmaet. Geir Arild Kåven er styreleder og det nye firmaet skal ha base i Lakselv.

– Hver for oss regner vi på en del prosjekter som er helt i grenseland av hva vi greier å håndtere. Det kommer også av og til større prosjekter som vi ikke regner på fordi de blir for store, sier Kåven.

Kan ta store prosjekter

Ved å slå sine ressurser sammen håper trioen å komme inn på et marked som til nå har vært utelukket.

– Vi skal prøve å være med på litt større prosjekter som krever litt større ressurser, og da er det greit å være flere. Vi er for små alene til å gjøre store jobber. Når vi er tre slipper vi å bemanne så mye opp for hvert prosjekt, forklarer Svein-Tore Vågå Kåven til Ságat.

I august 2016 sa Arnesen til Altaposten at han var svært skeptisk til å gå inn i større byggeprosjekter med byggentreprenører, der du må ha stålkontroll på jussen. Med to partnere på laget føler han seg tryggere.

– Vi har god kjemi og har lenge snakket om å slå oss sammen og regne på større prosjekter, sier Arnesen til Sagat, og fortsetter:

– Det er bedre å være flere sammen. Det er et ganske tøft marked på større bygg. Både juridisk og med store entreprenører.

Hangarkontrakt?

– Tar vi en rørlegger og en hjelpemann fra hvert firma har vi seks stykker i prosjektet. Det skal være et kjempestort prosjekt for at det skal være nødvendig med flere enn det. Da vil vi lokalt ha tid til å gjøre en bedre jobb enn tidligere, fastslår Geir Arild Kåven.

Første store prosjekt er kontrakten på byggingen av den nye helikopterhangaren på Banak flystasjon. Her går anbudsfristen ut i slutten av denne uka. Sist Arnesen koblet rør på en flyplass – i 2009/2010, gikk han konkurs. Hans nye kollega i Karasjok er satt til jobben med anbudsregningen, med innspill fra Arnesen selv.

– Vi har en fordel i om med at vi har folk i Lakselv og dermed får mindre reisekostnader enn andre. Vi har et godt utgangspunkt, sier Arnesen.

Kåven ser muligheten for å samarbeide med enda flere rørleggerfirmaer

– Får vi samarbeidspartnere fra andre aktuelle steder, får vi plutselig lokaltilhørighet der også, noe som vil vi gi mange muligheter fremover. Det er bare oss selv som begrenser dette, fastslår Kåven.