Reinbeitedistriktet sitter nemlig igjen med tilbud om tilskudd til flytting av merkegjerde i Iskløfta som eneste avbøtende tiltak, etter at de krevde 17,9 millioner kroner i kompensasjon når kraftlinja mellom Reisadalen og Skillemoen bygges.

– Dette er en svart dag, men nå skal vi huske på at alt rundt erstatning for vår del egentlig er skjøvet fremover til behandlingen av skjønnssaken i tingretten i Nord-Troms, sier leder Hans Ole Eira i Lákkonjárgá reinbeitedistrikt.

Statnett fornøyde

Statnett er langt blidere etter at konklusjonen til Olje-og energidepartementet (OED) er klar. De er ferdig med behandlingen av klagen på Miljø-, Transport- og Anleggsplan (MTA) fra reinbeitedistriktet.

– Statnett er godt fornøyd med klagebehandlingen OED har gjennomført. Kostnader for flytting av merkegjerde er noe vi tidligere har tilbudt oss å dekke, og dermed et tiltak vi anser som svært relevant, sier Stig Gøran Hagen i Statnett.

Han har vært ansvarlig for dialogen opp mot reindriftsnæringen.

STATNETT FORNØYD: Stig Gøran Hagen sier Statnett er godt fornøyd med klagebehandlingen OED har gjennomført. Foto: Arkiv

Distrikt 26 klaget på MTA-planen for strekningen Reisadalen – Skillemoen, som ble vedtatt av NVE i januar 2016. Klagen dreide seg blant annet om at distriktet mente periodene for anleggsstans måtte utvides. De ønsket også flere gjerder, deriblant to sperregjerder mot to andre distrikt og et nytt merkeanlegg ved Iskløfta.

Statnett slår fast at Lákkonjárga også ønsket  900 e-bjeller, samt vesentlig høyere erstatning som følge av antatt redusert slaktevekt, økt reintap, økt gjeting og økt slitasje på egne kjøretøy.  De krevde også kostnadsdekning for eget arbeid knyttet til klagen og rådgivningskostnader for bruk av organisasjonen Protect Sápmi og uavhengig jurist.

Ville stenge løype

I tillegg fremmet de krav om bom på anleggsveien ved Gampvannslia og at barmarksløypa stenges under perioden for anleggsstans på høsten, fra 1.sept – 1.okt, mellom Gampvannslia og Iskløfta. Reinbeitedistriktet har ikke nådd fram med sine krav. Restriksjonsperioden blir slik den er vedtatt av NVE og departementet mener det er en lang nok periode.  En eventuell erstatningssum vil ikke bli tatt hensyn til før etter at skjønnssaken som er meldt inn er behandlet av Nord-Troms tingrett. Departementet mener kostnaden til de såkalte e-bjellene til to millioner kroner ikke kan forsvares. Så heter det i departementets vedtak, som ikke kan påklages at Olje- og energidepartementet ikke har anledning til å pålegge stengning av barmarksløypene opp Gampvannslia.

– Vi vet jo at det bare er Fylkesmannen som kan stenge denne løypa og vi vil ta kontakt hvis ikke Statnett sørger for å stenge anleggsveien for trafikk, sier Hans Ole Eira. Statnett er er pålagt å dekke kostnader til merkegjerdet, men OED mener det er Lákkonjárga selv som må innhente nødvendige tillatelser i forbindelse med en flytting.

Avbøtende tiltak

Hans Ole Eira opplyser at utfallet ikke er tatt opp i distriktsstyret, men at han som leder selvfølgelig ikke er fornøyd med det departementet har fastsatt.

– Flyttingen av merkegjerdet er et avbøtende tiltak, men vi har aldri mottatt noe tilbud fra Statnett om å få dette gjort, selv om de nå sier at de har tilbudt seg å gjøre det. Jeg hadde selvfølgelig håpet på at departementet skulle pålegge Statnett å imøtekomme kravene fra oss. Siste ord er ikke sagt, selv om jeg må innrømme at jeg hadde trodd departementet skulle forstå oss bedre enn som så, sier Hans Ole Eira, i full gang med å forberede flytting av reinflokken mot Alta.

Dette krevde de

Det var organisasjonen Protect Sapmi som stilte opp kravet på vegne av Lákkonjárga. Da avisa omtalte saken første gang sa Hans Ole Eira at Protect Sapmi ble benyttet for å kvalitetssikre kravene til avbøtende tiltak, mens selskapet ellers er representert ved et advokatfirma i de øvrige forholdene til Statnett.

Her er det de krevde:

  • Prosesskostnader (møtevirksomhet og annet): 672.000

  • Opprusting av 28,5 kilometer sperregjerde (Suolojavri - Joalosvarri): 2.037.000

  • Nytt kalvemerkeanlegg, inkludert 10 kilometer innsamlingsgjerde og 1,5 km arbeidsgjerde: 1.784.000

  • Rydding av gammelt merkegjerde: 110.000

  • Nytt 15 kilometers sperregjerde (Nihkolasskaidi - Eiby-elva): 2.850.000

  • Ekstra mannskap til tidligere innsamling, gjennomflytting og intensiv gjeting: 3.535.000

  • Tilleggsforing for vårflytting: 138.000

  • Erstatning for økt reintap (økt kalvetap som følge av at rein skremmes til ulendt terreng og høyere stress hos simla, økt risiko for tap av rein som følge av færre områder med minimumsbeite samt at rein skremmes på avveie): 2.011.000

  • Lavere slaktevekt som følge av tap av beiteareal ved anleggsarbeid: 1.739.000

  • Investering i ekstra E-bjeller: 2.610.000

  • Økt utskifting av driftskjøretøy ved mer intensiv gjeting: 384.000

  • Materialinnkjøp, plaststrier/stolper/midlertidige gjerder: 75.000