17 biler ble stående igjen i Tverrfjord første påskedag. Det er bare toppen av isfjellet, mener personer Altaposten har snakket med.

En av de som blir berørt av omleggingen av ferga mellom Tverrfjord og Øksfjord, er innehaver av Nuvsvåg dagligvare, Ørjan Olsen. Til Altaposten forteller han at etter rutene ble lagt om i fjor, har helgeomsetningen falt et sted mellom 18 og 20 prosent. En direkte konsekvens av at hyttefolkene velger bort Nuvsvåg på grunn av rutetilbudet.

– Det er betydelig for oss som driver butikk. Før hadde vi en ettermiddagsferge, og når den har blitt borte har det gjort utslag for oss. Familiefolk orker ikke å komme hjem på nattetid, enten det de skal hjem til Alta, Hammerfest eller Tromsø, sier han.

For det er hyttefolket Nuvsvåg dagligvare livnærer seg av.

– Vi balanserer på en knivsegg her ute. Å skulle ned på helgeomsetningen, som vi henter mesteparten av omsetningen fra, blir vanskelig for oss. Vi er totalt avhengig av hyttefolk for å overleve, sier Olsen fortvilet.

Optimist

Til tross for at omsetningen er fallende, mener Olsen at folk stort sett er optimistiske på Nuvsvåg.

– Det er mange positive ting som skjer. Det kommer blant annet nye båter til, sier han og håper som mange andre på endring.

Men skal de få til noe, mener Olsen at Nuvsvåg-folket må stå samlet.

– Det er ikke vi som tar avgjørelsen om ekstraturer. Det er det fylket som avgjør. Personlig hadde jeg hatt en ettermiddagsferge på lørdagen også. Vi har barn som ikke får delta på bursdager og sånne ting på grunn av at fergene har blitt endra. Det blir vanskelig for oss på alle måter når det kuttes, sier han.

Ønsker klausul

Loppaværingen Fabrice Caline sier i en kommentar til Altaposten at situasjonen som oppsto i Nuvsvåg er både unødvendig og løses på en innviklet måte. Selv om han er kommunestyrerepresentant, understreker han at han uttaler seg som leder for Nuvsvåg utviklingslag.

– Se blant annet på Nyvoll – Korsnes. Der har de en klausul om at det ikke skal være noen biler igjen.  Dette har jeg også tatt opp tidligere med Geir Ove Bakken at det bør være samme standard over alt.  Da hadde man sluppet mye av som det er nå, den usikkerheten. Man kunne vist hva man kan forholde seg til, sier Caline.

LEDER I UTVIKLINGSLAGET: Fabrice Caline. Foto: Anne Mari Aalberg

Caline forteller videre at utviklingslaget vil stille seg til dispensasjon for fergene, særlig i påsken, om ønskelig for å finne ut hvor mange som reiser.

– Tar man høyde for antall reisende, hadde man sluppet mye av den frustrasjonen som nå kommer frem.

Venter på ny høring

Utviklingslaget har tidligere delt sine meninger med fylket i forbindelse med høring om samferdsel. Når neste høring skal på plass en gang før sommeren, vil de på nytt påpeke situasjonen i Nuvsvåg.

– Vi hadde tidligere en ferge på ettermiddagen på søndager som ble benyttet av hyttefolket. sånn som det er nå, er man ikke i Øksfjord før i åttetiden. Da sier det seg selv at når man skal videre til Tromsø eller Alta og Hammerfest kommer man seint hjem. Det gjør at folk reiser hjem første påskedag i stedet for andre.

– Endring av rutene er ikke noe bare hyttefolket har etterlyst. Dette støtter utviklingslaget og vi vil fremme dette igjen, sier Caline, som ønsker å benytte anledningen for å rose Boreal for at de valgte å legge inn en ekstra tur, noe de strengt tatt dessverre ikke har krav om.

Til Altaposten forteller konstituert samferdselssjef, Jørgen Blix at fylkeskommunen planlegger i mai å sende ut en høring til kommunene, slik at den årlige evalueringen som gjennomføres i august kan ta inn eventuelle ønsker om justeringer.

LOVER Å LYTTE: Konstituert samferdselssjef Jørgen Blix. Foto: Mette Vollan / arkiv

–  Det foreligger ingen konkrete planer om endringer i rutene til/fra Tverrfjord, men dersom det er ønsker som vil tjene det reisende publikum og som kan løses innenfor eksisterende rammer, så vil vi selvfølgelig jobbe for å få det til. Potensielle endringer vil i tilfelle iverksettes fra kommende årsskifte, i henhold til kravene, sier Blix.

Videre heter det at innspill fra kommunene skal tas gjennom sine respektive kommuner.

– Lokale lag og foreninger må forholde seg til egen kommune og spille sine innspill inn der. Vi registrerer at det tidvis kommer innspill til fylkeskommunen fra lokale parter, men det er kommunens innspill som vil vektlegges ved eventuell behandling og potensielle endringer, sier samferdselssjefen.

– God plass

På spørsmål om hvordan fylkeskommunen kan legge til rette for «topper» i påsken og andre dager, svarer Blix følgende:

– Fylkeskommunen registrerer at det i sambandet Øksfjord – Tverrfjord normalt er veldig god plass om bord på fartøyene, men der – som i alle samband – er det trafikktopper som hverken vi eller operatørene kan forutse. At det blir gjenstående biler på avganger er helt normalt i alle samband, og det vil det være også i framtida.

Han avviser også at det er samband som har klausuler, slik Calice mener.

– Det er ingen samband som har noen «klausul» om at det ikke skal stå biler igjen, men selvfølgelig er det ønskelig for fylkeskommunen at denne prosenten er så lav som mulig. Derfor ser vi jevnlig på justeringer sammen med operatørene for å bedre tilbudet. Det vil vi også gjøre i dette tilfellet. Midler til ekstra avganger har ikke fylkeskommunen, så eventuell løsning vil være å se på om det kan flyttes noe produksjon, slik at trafikktoppene dekkes bedre, avslutter samferdselssjefen.