FYR HER: Pensjonert planprosessleder fra vegvesenet, Kåre Furstrand kunne fyre på tjærelunta og sørge for siste store smell i Helligfjell i går.
(Foto: Magne Kveseth)

FYR HER: Pensjonert planprosessleder fra vegvesenet, Kåre Furstrand kunne fyre på tjærelunta og sørge for siste store smell i Helligfjell i går. Foto: Magne Kveseth

– En milepæl for E6

Feiret tunnelen med kraftig salve.

Det var et stort øyeblikk for både Statens vegvesen og entreprenøren da siste salve ble skutt i Ailegastunnelen gjennom Helligfjell på E6 mellom Langnes og Storsandnes.

Fullfører strekningen

For prosjektlederen for Statens vegvesen, Torgeir Dahle, betyr det siste gjennomslaget på sett og vis fullføringen av hele strekningen fra Alta til Langfjordbotn. Dahle jobbet i vegvesenet også da veistrekningen innerst i Langfjorden ble utbedret og rassikret på 90-tallet. I går ble det slått hull i den drøyt 3,4 kilometer lange tunnelen, og i september neste år skal veien være klar for trafikk.

– Det er både gledelig og vedmodig på samme tid, men nå er denne anleggsperioden snart over, sa Dahlen etter at pensjonist Kåre Furstrand tente tjærelunta og med det fikk æren av å fyre av den siste salven i tunnelanlegget.

– Det er første gang jeg gjør dette og jeg tror kanskje denne tunnelen kommer til å ha en spesiell betydning for meg, sa Furstrand. Han har vært planprosessleder i Statens vegvesen for hele E6 Alta vest-prosjektet. Nå er han pensjonist og mange års engasjement for bedre vei til Alta, var dermed over for hans del.

Det var stor stas innenfor tunnelpåhugget ved det nye industriområdet på Langnes da siste salve gikk.

Statens vegvesen og entreprenøren Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) inviterte på kaffe og kaker i anledning gjennomslaget. Og dagen ble tunnelarbeidernes dag til fulle. Etter en skvett cognac «på røysa» som det heter, var det klart for fest. Fra bløtkake og kaffe til middag på Folkets Hus. Entreprenørens folk hadde god grunn til å feire jobben med gjennomslaget i tunnelen, der de det siste året har drevet døgnkontinuerlig skift, en uke på og to uker av, som det heter.

Mannen som var «skjenkeansvarlig» inne på steindungen, Henrik Litlahamar og tunneldriver John Evald Karlsen har begge lang erfaring fra tunelldrift. Litlabø arbeidet tre år i Hong Kong på LNS sitt store kloakktunnelsystem og har blant annet vært operatør på fullprofilmaskin. Willy Evald Karlsen har vært hos LNS siden 1991 og har jobbet ved anlegg på Island, Færøyene og Svalbard. Nå kan det tenkes han skal til rubingruva som LNS driver på Grønland.

  – Det kan bli neste jobb, for det er et spennende prosjekt, sier Karlsen.

VEL UTFØRT: Prosjektleder Torgeir Dahle fra Statens vegvesen og tunneldriver John Evald Karlsen hos LNS tok hverandre i handa etter gjennomslaget i går og kunne si seg godt fornøyde med jobben.
(Foto: Magne Kveseth)

VEL UTFØRT: Prosjektleder Torgeir Dahle fra Statens vegvesen og tunneldriver John Evald Karlsen hos LNS tok hverandre i handa etter gjennomslaget i går og kunne si seg godt fornøyde med jobben. Foto: Magne Kveseth

Les mer om samme tema
 
Redaktøren anbefaler
 

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

NRK tar pause fra reinflytting

Ansatte trenger hvile.

Fant savnet person

– Dårlig sikt på fjellet.

Hva med gratis sykkelservice?

På veien dit du skal.

fotball

Videre med begge lag

Alta IFs 16-åringer er klare for andre runde i cupen.

– Vi trør til

Sykle til skole og jobb er transport og trim i samme slengen.

fotball

Knepent hjemmetap

Tok ledelsen, men klarte heller ikke denne gangen å holde tett bakover.

Kan skilte med stort etterslep

Samiske veiskilt må godkjennes før de kan skrus opp. Derfor mangler det tusenvis.

Vedtok samisk navn

Christel tok til talerstolen under landsmøte.

– Verdens beste vær og føre

Langfjordrennet 2017 går i minneboka som et av historiens aller beste.