Det hevder toppkandidaten til Frp, Bengt Rune Strifeldt, om stortingsrepresentant Kåre Simensen (Ap) etter at sistnevnte slakter både Strifeldts og lokale Frp- og Høyre-politikeres jobb med innsalg av viktige finnmarksprosjekt til regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan (NTP).

– Det hadde vært realt av Bengt Rune å legge seg flat for velgerne, og beklage at de åpenbart har gjort en dårlig jobb for Finnmark. Etter en NTP nærmest uten nye prosjekt innen ulike samferdselsområder, og hvor viktige prosjekt som både rullebaneutvidelsen i Alta og Nye E6 gjennom Alta ikke engang er nevnt, er både regjeringen og retorikken til de lokale regjeringsrepresentantene grundig avslørt, sier Simensen.

Bompenge-feighet

Leder i Alta Ap, Steinar Karlstrøm, deler Simensens bilde av NTP, og tredjekandidaten på Aps stortingsliste er svært skuffet over at Kløfta-prosjektet er skjøvet nesten ut av NTP-en. Karlstrøm mener lovnadene til det tidligere borgerlige styret i Alta om at Høyre/Frp-regjeringen ville prioritere ny avlastningsvei uten bompengefinansiering nå definitivt er avslørt som en bløff.

Han må imidlertid tåle mye av den samme kritikken som rammer Frp og Høyre lokalt når det gjelder ny E6 gjennom Alta. Simensen hevder også Alta Ap har vist manglende mot og vilje til å ta konsekvensen av en nasjonal bompengepolitikk.

– Lokale borgerlige politikere har vært feige. Bompenger er upopulært, men umulig å komme seg unna så lenge det er en del av nasjonal politikk som Frp i høyeste grad viderefører. I NTP er det kun bypakkene med bompengefinansiering som er prioritert. Når det er sagt bør også mine partifeller og dagens politiske ledelse dele ansvaret for at Nye E6 ikke blir realisert, etter å ha manglet mot til å erkjenne politiske realiteter, sier Simensen.

Bengt Rune Strifeldt. Foto: Arkiv

– Dårlig CV

Bengt Rune Strifeldt tar lett på kritikken fra Kåre Simensen og sier at etter snart åtte år på Stortinget har Alta-representanten lite positivt på CV-en.

– Simensen har bare markert seg med klaging og kritikk av andre, det finnes ikke ett eneste politisk prosjekt eller tiltak som han har bidratt konstruktivt til å løfte fram. At vi lokalt fra Finnmark har gjort en for dårlig jobb med innsalg av prosjektene er tull, og det vet Simensen godt. Han kaster stein, men sitter selv i glasshus, klargjør Strifeldt.

Han hevder Simensens innsats på Stortinget er av en sånn karakter at den vil snart gå i glemmeboka hos folk flest. Håpet hans er at velgerne i Finnmark har lært av tabben det har vært å sende Ap-politikere uten politiske visjoner og mål til Oslo for å representere fylket.

– Stå sammen

Selv har ikke Strifeldt gitt opp å få gjort NTP bedre for Finnmark. I første rekke vil han og Finnmark Frp jobbe for å få løftet Kløfta-prosjektet fram i tid. Dette prosjektet tror han er det mest realistiske prosjektet fra Finnmark som kan bli prioritert fram under stortingets behandling av NTP. Både rullebaneprosjektet i Alta, Ny E6 og havneprosjekt er tror han er sjanseløse. Her er Strifeldt og Simensen faktisk enige:

– NTP-en er ferdigforhandlet og vil med hjelp av KrF og Venstre bli vedtatt. Vi kan håpe på endringer for Finnmarks del, men realistisk sett må vi konstatere at mange viktige prosjekt ikke vil bli realisert før etter 2030, slik Finnmark nå er prioritert, er vurderingen til Kåre Simensen.

Ifølge en pressemelding sendt ut av «samferdselsminister» i Finnmark, Geir Ove Bakken (Ap), har gjennomsnittstallene for de neste seks årene til bevilgningene til riksveier i Finnmark i framlagt NTP gått ned fra nærmere 600 til rundt 100 millioner kroner årlig i forhold til tidligere år. Den samme trenden ser vi for fiskerihavner, ifølge han.