I tiden før fremleggingen av årets Nasjonal Transportplan (NTP) ble den ene «gladsaken» etter den andre sluppet av stolte lokal- og fylkespolitikere fra regjeringspartiene Høyre og Frp, samt fra regjeringens støtteparti Krf og Venstre.

Ikke minst var smilene store da Skarvbergtunnelen og Kvænangsfjellet kunne presenteres.

Men prosjektet som sto øverst på ønskelista til flere, deriblant Alta næringsforening, ble aldri nevnt.

Neppe ferdig før 2030

Da NTPen ble lagt fram torsdag formiddag ble det klart hvorfor.

Den ferdigprosjekterte tunnelen i Kløfta er nemlig skjøvet flere år fram i tid.

– Slik det ligger an nå vil vi ikke ha tunnelen i Kløfta ferdigstilt før godt ute i 2030. For næringslivet i Alta og Finnmark, så er dette krise, sier leder Kjetil Kristensen i næringsforeninga.

Stopp for modulvogntog

Årsaken til at han tar i bruk så sterke ord er at Kløfta med dette forblir en flaskehals for ekstra store vogntog, modulvogntogene, som kan måle opptil 25,25 meter. I dag er makslengde 24 meter – vanlig vogntoglengde – for kjøretøy som skal kjøre veistrekningen Finskegrensa-Alta og videre til Hammerfest.

– Dermed kan modulvogntogene kjøre til finskegrensa hvor det må lastes om, slik at mindre kjøretøy kan ta transporten videre. Dette blir en fordyrende operasjon. Vi ser at store vogntog brukes mer og mer, og da må vi være i stand til å få disse helt fram. Ikke minst vil dette være viktig for eksportnæringenes del, da særlig med hensyn til både fisk og olje/gass. Med denne NTPen forblir Kløfta en flaskehals på den viktigste godsruta inn til Finnmark i lang, lang tid. Slik vi ser det er en nøkkel å få laget denne tunnelen, sier Kristensen.

Roser regjeringen, men...

I forrige NTP-periode kom Kløfta inn, med forventet oppstart i perioden 2018-2023. I tillegg til at prosjektet er skjøvet til 2024-2029, er det kun satt av 200 millioner.

– Det holder ikke lenge, vi trenger minst en milliard, sier Kristensen, som håper lokale, borgerlige politikere sier ifra:

– Om alle gode krefter går sammen og gjør sitt for å påvirke sine parti, så er det fortsatt mulig. Her har man en alle tiders mulighet til å vise at man kan får gjennomslag lokalt. For selv dagens regjering skal ha skryt for deres sterke satsing på samferdsel, så har man glippet i Kløfta. Jeg tror ikke man lokalt har vært flinke nok til å fortelle sine politikere på sentralt hold hvilken viktig rolle Rv93 og Kløfta har for godstransport inn til Finnmark, avslutter Kristensen.