At Mediehuset Altaposten har en rimelig solid posisjon i nedslagsområdet sitt, og ikke minst i hjemkommunen, kommer neppe som noen stor overraskelse. Både lesertall og undersøkelser viser en solid posisjon.

Siste nett-tracker er intet unntak.

Helt i toppen

Nett-trackeren kjøres hvert halvår, i regi av Norfakta Markedsanalyse på oppdrag fra Polaris Media, som er en av eierne i Altaposten.

Her fremgår det at lokalavisa har hatt et jevnt, høyt tall i utgiverkommunen i lang tid.

Det er nemlig flere år siden avisa passerte den eneste reelle konkurrent blant de tradisjonelle medier, VG, noe som plasserer avisa helt i tet blant konsernets aviser.

– Dere har en veldig solid posisjon, og ligger helt i toppen i konsernet. Altaposten må ha gjort en god jobb, over lang tid. For det er ikke mange aviser i Norge som kan vise til over 60 prosent daglig dekning i sitt hovedområde, sier daglig leder Jarle Gulbrandsen i Norfakta.

Ser tallene over tid

– Hva kan du si om usikkerheten?

– Det er en viss grad av usikkerhet, spesielt når det gjelder daglig dekning. Derfor tolker vi ikke for mye inn i enkeltutslag, vi ser på tallene over tid. For Altapostens del er det ikke tvil om at tallene er stabilt høye, sier han.

Daglig leder Jarle Gulbrandsen i Norfakta Markedsanalyse.

– Vi sammenligner med VG, som er referanseverdien, matcher man VG så gjør man det godt. Altaposten matcher VG, tidvis ligger lokalavisa godt over. Det er uten tvil et kvalitetsstempel, sier han.

– Hva er «gjort riktig» for å oppnå dette, slik du vurderer det?

– Det blir litt teknisk, men en del aviser oppnår ganske gode tall på ukentlige tall, for så å «ramle gjennom» i de daglige målingene. Det gjør ikke Altaposten, noe som tyder på at dere har hyppige oppdateringer med stoff som oppleves relevant for leserne. Hadde dere kjørt mange oppdateringer men med stoff som ikke var interessant for leserne, så kunne det fungert på kort sikt – men slikt gjennomskues av leserne over tid, sier Gulbrandsen.

Må tørre

Ansvarlig redaktør Rolf Edmund Lund legger ikke skjul på at han er stolt over å registrere at avisa han leder slåss om topp-plasseringer i eget konsern, og samtidig klarer å holde VG etter seg på måling etter måling.

– Jeg er stolt av arbeidet som gjøres innenfor det digitale. Ikke minst blir jeg glad over å se resultatene på mobil. Og det er jo ingen tvil, det har tallene bekreftet gang på gang. Vi ligger stabilt høyt, så noe riktig må vi ha gjort, sier Lund.

Men det betyr ikke at avisa hviler på laurbærene.

– De vi egentlig opplever sterkest konkurranse fra er ikke hvem som helst. Det er store amerikanske selskap – med Facebook og Google i front – som er forferdelig flinke i det de gjør og som neppe bryr seg særlig mye om lokalavisene overlever eller ei. Derfor må vi ha en fremoverlent holdning til det å prøve ut ny teknologi. Her har for eksempel vårt prosjekt med

personalisering av avisforsiden på både mobil og klassisk nett

blitt godt tatt imot, sier Lund.

Ansvarlig redaktør Rolf Edmund Lund. Foto: Tom Skoglund

Slapp unna «Pluss-minus»

Nettsjef Tom Skoglund er i likhet med Lund godt fornøyd:

– Vi fryktet at introduksjonen av Pluss-produktet kunne slå ut negativt på både lesertall og tilfredshet. Det opplever vi ikke, tvert imot holder tallene seg stabilt høye, sier Skoglund.

– Vi synes det er fantastisk å se at altaværingene fortsatt trykker lokalavisa til sitt bryst, selv om det alltids vil dukke opp saker man er uenig i eller overskrifter man ikke liker. Klisjeen om at lokalavisa «er limet i samfunnet», stemmer i alle fall i høyeste grad her, og vi vil jobbe hardt for å sørge for at det skal holde seg slik også i framtiden, sier Skoglund.

NRK øker

I Alta er iFinnmark/Finnmark Dagblad tatt inn på kun én av målingene. Avisa lå langt etter både Altaposten og VG, men da det kun er gjennomført en måling på dem kan ikke Gulbrandsen trekke konklusjoner her.

– NRK har derimot vært med i målingene over lang tid. Vi ser vi at også NRK øker sin oppslutning i hele Nord-Norge, også i Alta, men fortsatt ligger godt etter Altaposten lokalt. Mens VG var raskt ute og «tok veksten tidlig» har NRK bygget seg opp over lang tid, de har fortsatt et potensiale til å vokse videre, sier han.

SOLID: Altapostens posisjon hos leserne lokalt har holdt seg høy over lang tid. Sammen med Vesterålen Online (VOL) og Fosna-Folket skiller altaværingenes lokalavis seg ut i positiv retning blant Polaris-avisene, som jevnt over har høy oppslutning i sine områder. Tallene det vises til her er daglig dekning i utgiverkommune. Foto: Norfakta Markedsanalyse