Fylkesvei 883 ble stengt på grunn av ras denne uka. Post, søppel og septik måtte sammen med bussen gjøre vendereis.

Tar ingen sjanser

Kanskje er det ikke så ofte det går store ras, men stort sett hver vinter er det værgudene og ikke Statens vegvesen eller brøytesjåfør Tormund Thomassen som bestemmer i Skillefjord. På sørlig vind med snø pakker fjellkanten seg i skavler og temperaturendringer fører til ras. Noen store, mange små.

Og Tormund, som etter hvert har noen år under baken med brøyteredskaper fra han startet med traktor og fres som 16-åring, tar ansvaret som brøytesjåfør på alvor. Kanskje ikke så rart når man vet at både faren og bestefaren har kjørt brøytebil på østsida av fjorden.

– Man kan ikke ta sjanser. Husk at det er vi som får skylda hvis noe skjer og en bil skulle bli feid på sjøen. Når veien er stengt, er det en begrunnet årsak til det, sier Tormund.

ANLEGGET: Det er her oppe i fjellsida at Statens veg-vesen planlegger å sette opp ytterligere seks kanoner for å sikre Skillefjorden enda bedre mot snøskred. Foto: Magne Kveseth

Han husker fra lang tid tilbake da han selv var bare guttungen, at faren som også var brøytesjåfør, kom gående fra nordsiden av Skillefjorden inn til Kviby. Brøytebilen hans ble sperret inne mellom flere ras og han måtte gå for og hente hjullaster.

Selv om utstyret er både bedre og tyngre i dag, bilene har hundrevis av hestekrefter og noen kanskje til og med firehjulstrekk, så er det en gang slik at naturen styrer. Om det er Vår Herre eller andre skal være usagt, men det sies at når «han er tykjevær på syd», da raser det Skillefjorden. Før eller seinere.

– Tormund og kollegene gjør en fantastisk jobb med brøytinga her, sier Bente Svendsen fra Statens vegvesen. Det skal de ha, både han og Odd Helge Nyvoll, forstår vi Bente rett.

FØLGER NØYE MED: Tormund Thomassen, Bente Svendsen og Ronald Johansen venter spent på om geolog Trond Jøran Nilsen og helikopterpilot Jon Larsson skal klare å skyte ned mer enn det som naturen sørget for. Kun små ras og klumper ble løst ut, så situasjonen hadde tydelig stabilisert seg. Foto: Magne Kveseth

Skal sjekkes før åpning

På kvelden den 20.mars ble veien til Nyvoll stengt i Skillefjorden, etter at fire ras hadde sperret veien og krøllet autovernet som en blikkskulptur på veien mot fjæra. Ett av rasene sperret rundt 70 meter av veien og var gått i halvannen meters høyde. Dette ble behørig registrert av Ronald Johansen, som er Presis Veidrift AS sin mann på denne strekningen. Når veien stenges av at det har gått et ras, er det egne prosedyrer for hva som skal gjøres, før veien blir åpnet igjen.

Brøytesjåfør Tormund Thomassen står ved bommen utenfor Småvika og venter. Han låser opp bommen, skyver den til side og slipper pressen gjennom. Så kjører han selv gjennom bommen og følger etter. Men først må han avvise en av arbeiderne som er på tur til østsida på jobb på et av fiskeoppdrettsanleggene.

SJEKKER RASET: Ronald Johansen fra Presis veidrift registrerer rasene som sperret veien og melder inn lengde og høyde til veitrafikksentralens database. Foto: Magne Kveseth

–  Du kjører bare til Skillefjorden, hvor de andre venter, så kommer jeg etter, roper Tormund. Han er egentlig egentlig på friuke, men han trør til nå når veien har blitt stengt. Ved bommen kan man ikke bruke innestemme, som de kaller det i barnehagen, for vinden uler.

SLUTTRYDDING: Her har Tormund Thomassen hoppet i hjullasteren. Skredområdet er friskmeldt og veien skal åpnes snarest mulig. Foto: Magne Kveseth

Fremme i bunnen av bakken ned fra Skillefjordnes, venter Bente Svendsen fra Statens vegvesen og Ronald Johansen fra Presis Veidrift, som har ansvaret for brøytekontrakten som ligger under Hammerfest. Det er Børre Andersen AS som drifter kontrakten og som er ansvarlig for det som kalles vintervedlikehold og som folk flest kaller brøyting.

Bente, Ronald og Tormund skotter opp mot ura. De kommenterer rasene som har gått dagen før. Hvordan sneen har seilt nedover og hvor store de siste rasene er. De utveksler historier om den gang Bente Svendsen var på vei fra Lerresfjorden og det gikk et kjempestort sørperas ned fjellsida straks hun hadde passert. De snakker om vær og vind og om geologen som er ventet på stedet. Kort sagt venter de på helikopteret fra Kallaxflyg som flyr geolog Trond Jøran Nilsen inn til Skillefjorden med den kjegleformede hengende «gasskanonen», som blir brukt for å få ned de skavlene som ikke kan skytes ned med de propanfyrte «Gazex-kanonene» innenfor toppen av Skillefjordneset.

Kanonene har rundt 50 ladninger som kan fyres av, før de må ha påfyll av propan, forklarer Ronald Johansen. Han er oftest først på stedet når rasene går og tilkaller vegvesenet.

Fyrer av

Det er Bente Svendsen fra Statens vegvesen som er dagens «skytebas» og fra den sorte kofferten i statens bil sitt bagasjerom brenner hun av en serie «gazex-plosjoner» i de fastmonterte kanonene øverst i fjellsida. Siden ingen av disse skuddene sender mer sne ned den stupbratte lia, er det tid for helikopteret.

Først lander de på en av møteplassene i Skillefjorden, der geolog Trond Jøran Nilsen holder kort møte med de tre andre, Tormund, Bente og Ronald. De blir raskt enige om hvordan de skal fly med «eksplosjonsklokka» Daisybell for å forsøke å skyte ned mer sne, hvis det fortsatt er løsmasser.

Bak spakene på Kallaxflyg sitt helikopter sitter pilot Jon Larsson. Han får skryt fra bakkemannskapene for dyktig flyging oppe i flågene. Og vinden rev godt med styrke 13 på toppen da skavlene skulle til pers. Geolog Nilsen måtte innrømme at han ble sjøsyk under første del av turen og forklarte det enkelt med at vinden tok godt tak.

– Det ble flydd helt inn mot kanten ,og når vinden kommer over kanten og presser helikopteret ,så blir det litt urolig, så jeg ble faktisk nesten som sjøsyk, sier Trond Jøran Nilsen. Også han berømmer pilot Larsson.

– Det er dette vi skal kunne, det er jobben min, men selvfølgelig er det hyggelig at de syntes det ble løst på en god måte, tross den sterke vinden, sier den beskjedne svensken.

Kunstig utløste

Da geolog Trond Jøran Nilsen, som kaller snesked for ferskvare, og pilot Larsson var ferdig med sin kvalitetssikring av bruddkanten i det gamle raset, for å være sikre på at ikke mer ferskvare kommer ned, kunne vegvesenet åpne veien igjen.

Bente Svendsen forteller om prosedyrene for å forsikre seg om at det er trygt og sier vegvesenet er heldig som har en geolog med kontorsted i Alta.

– Vi er heldige som har en stasjonert geolog i Alta, han er raskt på plass her ute. Dette gazex-anlegget i Skillefjord er et forsknings- og utviklingsoprosjekt og planen på sikt er å forsøke å få sikret hele fjellsida med kanskje fem til seks gasskanoner i tillegg, men vi vet ikke når dette kan skje, sier Bente Svendsen, som synes det er veldig bra at gassklokka er blitt stasjonert i Alta.

STRAKS ÅPNING: Bente Svendsen fra Statens vegvesen fyrte av de siste skuddene på Gazex-anlegget i Skillefjorden, før hun og Ronald Johansen fra Presis tok en prat med brøytesjåfør Odd Helge Nyvoll som hadde overlatt hjullasteren til Tormund Thomassen. Foto: Magne Kveseth