Den etterlengtede reiselivsmeldinga ble lansert i dag. Kulturministeren kom til Alta med nyheten om planer for ny strategi for arrangementsturisme.

– Turistene har blitt krevende og ønsker unike opplevelser. Slik som Finnmarksløpet, sier kulturminister Linda Helleland (H).

Helleland mener Finnmarksløpet passer perfekt inn i de nye strategiene som skal utarbeides for arrangementsturisme og kulturturisme. Planene ble lansert fredag i forbindelse med at den nye reiselivsmeldinga ble presentert.

– Finnmarksløpet setter Finnmark og Norge på kartet langt utenfor våre landegrenser og får stor oppmerksomhet internasjonalt. Med tilreisende og mye pressedekning er det et arrangement som blir lagt merke til internasjonalt og har mye å si for markedsføringa av Norge, sier Helleland (H) til Svanhild Pedersen og Per I. Aronsen i Finnmarksløpet.

– Når Innovasjon Norge nå skal lage arrangementsturismestrategien så mener jeg at Finnmarksløpet ett av de beste eksemplene på et slikt arrangement.

De har hatt et fint møte i Finnmarksløpets lokaler og fått presentert seg for hverandre. Helleland er overbegeistret over å være i Alta og få se målgangen fra Finnmarksløpet. Hun må riktignok vente til kvelden, da hundekjørerne har hatt mye uvær på fjellet.

– Jeg blir her til kvelden, så jeg får med meg vinneren. Det ser jeg veldig frem til, sier hun.

HYGGELIG MØTE: Kulturminister Linda Helleland fikk en fin presentasjon fra Finnmarksløpets Svanhild Pedersen, før hun lanserte nyhetene fra reiselivsmeldinga. Foto: Kita Eilertsen

Hun trekker frem at landet tiltrekker seg turister når de ser de fantastiske bildene.

– Man ser at Norge har noe unikt, noe ingen andre har. Når man er så smarte og klarer å kombinere Finnmarksløpet med lokal kultur, og får frem det særegne med samisk kultur og nordnorsk kultur, er det veldig bra, synes kulturministeren.

Nye strategier

Regjeringen lanserer to nye strategier gjennom reiselivsmeldinga. De mener at både «Nasjonal arrangementsstrategi» og «Strategi for kulturturismen» vil kunne få stor betydning for Finnmarksløpet.

– Vi skal for første gang i Norge lage en egen strategi for store arrangementer. Før har vi solgt fjell og fjord, og det er bra. Men turistene vet at vi har det, nå skal vi sørge for å gi mer innhold i reiselivsbegrepet. Turistene har blitt så krevende at vi ønsker en unik opplevelse. Vi ønsker å oppleve noe når vi reiser så langt. Finnmarksløpet er nettopp i den løypa, sier Helleland.

MØTE: Kulturminister Linda Helleland mener Finnmarksløpet passer perfekt med tanken om de nye strategiene for arrangements- og kulturturisme. Her sammen med daglig leder Svanhild Pedersen og styreleder Per I. Aronsen. Foto: Kita Eilertsen

Både store idrettsarrangement, og andre typer arrangement som Finnmarksløpet er, kan komme inn under de nye strategiene.

– Vi ønsker flere internasjonale idrettsarrangement i Norge for å sette Norge på kartet, øke turismen og bidra til markedsføring av Norge.

– Hvor mye penger blir satt av til dette?

– Først må vi utarbeide strategien, for å se om vi skal bidra med penger.

– Hva slags tidsperspektiv har dere på strategien? spør Svanhild Pedersen.

– Jeg tenker at vi vil komme igang så fort som mulig, sier Helleland.

UNIKT: – Finnmarksløpet er helt unikt. Det passer perfekt inn i strategien vi skal lage for arrangementsturisme, var budskapet kulturminister Linda Helleland hadde til Svanhild Pedersen og Per I. Aronsen i Finnmarksløpet fredag. Foto: Kita Eilertsen

Eget råd

Nå skal det settes sammen et eget råd med reiseliv og kultur.

– Vi vil se hvordan arrangement som Finnmarksløpet kan sikres en trygg fremtid. Jeg er mektig imponert over hva dere har fått til, og kommer til å være en stor støttespiller for dere vider, sier Helleland og henvender seg til Svanhild Pedersen og Per Aronsen i Finnmarksløpet.

– Ja, ikke bare en trygg fremtid. Men også se på hvordan vi kan bruke ressursene Finnmarksløpet har til å skape mer. I dag går alt til å lage arrangement og legge til rette. Men å løfte dette videre, få ut turismemuligheten som ligger i Finnmark, er det vi trenger, mener styreleder Per Aronsen.

INGEN HUNDESPANN: Kulturministeren skulle egentlig ta imot hundekjørere, men måtte vente til kvelden. Svanhild Pedersen og Per I. Aronsen viser henne målområdet. Foto: Kita Eilertsen

– Det blir sagt i pressemeldinga at det skal satses på utvikling av vei og tog. Hva med fly, som vi er avhengig av her i Finnmark?

– Dette er jo samferdselsministerens ansvar, og noe som kommer i forbindelse med transportsatsinga. Men det er viktig med god infrastruktur, sier kulturministeren og lover å ta innspillet med seg videre.