Finnmark venter fortsatt på lekkasjer om nye veiprosjekter som kommer inn i NTP.

Regjeringspartiene, sammen med KrF og Venstre, inviterte torsdag formiddag til pressekonferanse under lovnad om lekkasje fra flertallsgruppens avtale om ny Nasjonal transportplan (2018-29). Statsråd Frank Bakke-Jensen, lokal gruppeleder Bengt Rune Strifeldt og Vadsøs varaordfører Otto Strand (KrF) smilte bredt og presenterte at RV 94 strekningen Skaidi - Rypefjord skal ferdigstilles innen 2023.

– Dette vil bidra til at 61 km av en svært viktig transportåre ferdigstilles. Vi sikrer infrastruktur for kystmarkedet, noe som ikke minst vil være viktig for transport og eksport av laks, forklarte Strand som holdt fast at Finnmark KrF hadde spilt inn prosjektet som spesielt viktig i forhandlingene mellom regjeringspartnere og støttepartier.

Resirkulert avgjørelse

Statsråd Bakke-Jensen og toppkandidaten til Frp i Finnmark, Bengt Rune Strifeldt, smilte om kamp og sparte ikke på godordene om at det nå er flertall for å sikre at veistrekningen Skaidi - Rypefjord skal stå ferdig senest innen 2023. Ved nærmere undersøkelser viser det seg at gladnyheten ikke er noen nyhet. Det er flere år gammelt nytt i ny innpakning. Statens vegvesen har nemlig sagt følgende i sine kommentarer til dagens NTP, som nå er i ferd med å bli avløst av en ny:

Mer arbeid til Alta-firma?

Nå formaliseres realiseringen. Et første steg er at det er enighet på borgerlig side om å fullføre prosjektet som Anlegg Nord AS startet på høsten 2015. Da var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på plass, og lovte at de første åtte kilometerne som anleggsgutta fra Alta hadde fått kontrakt på, ville utløse nye bevilgninger i perioden 2017-23. Nå får de mulighet til å konkurrere om nye tunge anbud.

– Det er korrekt at det ble gitt klare signaler om dette, sier Bengt Rune Strifeldt som var sammen med samferdselsministeren på Skaidi da arbeidet startet.

GAMMELT NYTT: I dag lekket Otto Strand, Frank Bakke-Jensen og Bengt Rune Strifeldt at veien fram til Hammerfest skal stå ferdig innen 2023. Foto: Jarle Mjøen

Strand, Strifeldt og Bakke-Jensen er nå opptatt av at en ny organisering av veiutbyggingen i Norge sikrer at vedtatte veistrekninger planlegges ferdig og realiseres uten anleggsstopp.

– Strekningen Arisberg - Rypefjord vil ikke bli bygd sammenhengende, men med punktvise utbedringer slik at hele veistrekket skal stå ferdig innen 2023. Punktvis utbedring vil også komme trafikantene til gode ved at antall stoppunkter på grunn av anleggsarbeid vil reduseres i forhold til om arbeidet ble igangsatt på hele strekningen, forklarer Strifeldt.

Oppgraderingen er inndelt i 9 parseller

Foto: Statens Vegvesen

Parsell 1: Skaidi til Arisberget (ved Folldal). Utbyggingen av den 8 km. lange strekningen starter våren/sommeren 2015.

Parsell 2: Arisberget til Øyen. Vegstrekningen på 800 m. var opprinnelig i reguleringsplanen for gruvevirksomheten til Nussir, men inngår nå i planarbeidet for parsell 3.

Parsell 3: Arisberget til Kvalsund skole. Planarbeidet med den 12 km. lange parsellen ble igangsatt sommeren 2014.

Parsell 4: Kvalsund skole til Kvalsundelv bru. Den 2.5 km. lange strekingen ble oppgradert i 2004.

Parsell 5: Kvalsundelvbru til Kvalsundbru. I 2014 ble den 1,5 km. strekningen oppgrader med gang og sykkelvegen utbygd og riksvegen oppgradert.

Parsell 6: Kvalsundbru til Kargenes. Sommeren 2015 forslag til reguleringsplan ut på offentlig ettersyn for den 8 km lange strekningen.

Parsell 7: Kargenes til Skjåholmen. Strekningen ble ferdigstilt sommeren 2012, og består av en tunnel på 700m og 1,2 km. veg.

Parsell 8: Skjåholmen til Grøtnes. Oppgradering av rv. 94 er en del av vedtatt reguleringsplan for ny flyplass.

Parsell 9: Grøtnes til Saragammen. Statens vegvesen startet planarbeidet med den 7.5 km. lange parsellen i mars 2015.

Koster mye

Ifølge i.Finnmark har regionvegsjef Torbjørn Naimak oppgitt at Skaidi - Arisberg på RV 94 som er i ferd med å avsluttes, har en prislapp på over 300 millioner kroner. Dermed er utbedringen av RV 94 snakk om strekket fra Arisberg til Saragammen like før Rypefjord. Ifølge Naimaks opplysning til i.Finnmark er følgende anslag på veiutbedringen gjort av Statens Vegvesen:

Statens vegvesen har ifølge Torbjørn Naimak selv regnet ut følgende kostnadsoverslag for disse strekningene:

  • Arisberg - Kvalsund: 470 millioner kroner

  • Grøtnes - Saragammen: 816 millioner kroner

Milliardprosjekt

Utbedringen av veistrekket Skaidi - Rypefjord er anslått av Statens vegvesen til én milliard kroner. Av denne summen fikk Anlegg Nord en kontrakt på 150 millioner kroner. Med tilleggsarbeid ble det nok omsatt for rundt 180 millioner kroner. Det betyr at restarbeidet vil ligge på rundt 800 millioner kroner. Fra Rypefjord og gjennom Hammerfest by er det prosjektert en helt ny vei, i hovedsak lagt i tunnel. Det er lansert en «Hammerfest-pakke» som skal løse veiutfordringene for Hammerfest by til en pris på 1,5 milliarder kroner. Bystyret i Hammerfest har gitt sitt prinsipielle ja til bompenger, men Hammerfestpakken er ikke prioritert av fagetatene før etter 2023.

– Vi vet ikke, og vi sier ikke noe om, hva regjeringen har lagt inn i NTP når det gjelder Hammerfestpakken, sier statsråd Frank Bakke-Jensen.

Taus om Ny E6 gjennom Alta

Det kommer ingen signaler fra regjeringen om utbedring av RV 93 eller «Ny E6».

Både statstråd Frank Bakke-Jensen (H) og toppkandidat for Frp, Bengt Rune Strifeldt, holder kortene tett til brystet i forhold til to svært viktige veiprosjekter for Alta og Finnmark, RV 93 med rassikring av Kløfta og «Ny E6» gjennom Alta.

Sistnevnte prosjekt er tidligere foreslått medfinansiert med bompenger, men det har Frp både lokalt og sentralt sagt er utelukket. Heller ikke kommunestyret i Alta var villig til å si ja til bompenger sist saken ble behandlet der.

– Både Ny E6 og RV 93 fra finskegrensen og til Alta har vært spilt inn av Finnmark Frp. Dessverre klarte ikke kommunestyret i Alta å få spilt prosjektet inn slik at det ikke er med i fagetatens prioriteringer. Vi har jobbet mye med dette prosjektet i forhold til Frp sentralt, men vi opplever at det er en svært tung prosess å få gjennomslag i. Grunnen er at kommunestyret i Alta gjorde en altfor dårlig jobb, sier Strifeldt.

Både han og Frank Bakke-Jensen viser til at RV 93, og da spesielt Kløfta-utbedringen med tunnel, har høy prioritet lokalt, men at alle må vente i tålmodighet for å se om prosjektet er en del av regjeringens NTP når planen legges fram for Stortinget rett før påske.