Mens fjorårets opplagstall viste at både alle aviser unntatt Sagat gikk på en skrell, er årets lesning av mye hyggeligere art for fylkets redaksjoner. Flere opplever vekst (se liste nederst) mens de øvrige har en mye mindre nedgang enn foregående år. Unntaket er kriserammede Sør-Varanger Avis, som leverte fine tall i 2015, mens 2016 bød på en relativt stor nedgang.

Fornøyd redaktør

Altaposten-redaktør Rolf Edmund Lund kan notere seg en nedagang på 45 i opplag, tilsvarende 1,2 prosent, fra 3.776 i 2015 til 3.731 ved utgangen av 2016. Lund legger ikke skjul på at et slikt tall er svært oppløftende:

– Jeg er svært fornøyd med at opplagsfallet bremser, fra 11 prosent nedgang i 2015 til minus 1,2 prosent i 2016. Antall digitale brukere fortsetter å øke i 2017, så dette skaper ny optimisme på mediehuset, sier Lund.

Her kan du lese vår redaksjonelle årsrapport for 2016

Godt mottatt

Altaposten var relativt sent ute med å lansere sin pluss-løsning, i månedsskiftet mars-april i fjor. Etter lanseringen har pilene pekt oppover. Pluss-produktet har blitt godt tatt imot, kan Lund konstatere:

– Vi ser at forståelsen blir stadig større blant folk for at vi plusser saker – dette er helt nødvendig for å finansiere journalistikken. Vi ser at flere har forståelse for at vi ikke kan spre alt innhold gratis. I et marked der reklamefallet fortsetter, så er mediene nødt til å ha et enda sterkere fokus på brukerinntekter og posisjon for å møte konkurransen. For vår del handler dette om alt fra Google og Facebook til ultralokale konkurrenter.

– Lesertallene viser at mediehuset har veldig sterk posisjon i lokalmarkedet, med et stabilt totaltall på 19.000 brukere. Sammen med TV, radio og en informasjonskanal har vi et fantastisk utgangspunkt for å klare den tøffe omstillinga.

FD-redaktør og FD/Finnmarken-direktør Arne Reginiussen. Foto: Reiulf Grønnevik

Tre i pluss

Hos konkurrenten Amedia er opplagstallene positive for alle tre titler, Finnmark Dagblad (fire i pluss), Finnmarken (42 i pluss) og Finnmarksposten (33 i pluss). Men ifølge FD-redaktør og FD/Finnmarken-direktør Arne Reginiussen får særlig FD relativt dårlig uttelling for sine digitale kunder:

– Vi er først og fremst fornøyde med at vi har positiv utvikling i opplagstallene, her har vi snudd en trend som har vart siden 90-tallet. Det synes vi selvfølgelig er positivt. Men opplagstallene beregnes fortsatt på en «papir-tung» måte. Vi måler oss selv på betalende brukere, her hadde vi en stor vekst i fjor, 18 prosent i FD, 11 prosent i Finnmarken. Opplagstallet er et mye mer komplisert regnestykke, der en digital abonnent ikke regnes å være like mye «verdt» som en papirabonnent. Vi er uansett glade for at vi har en positiv utvikling, der vi ser at flere vil betale for innholdet vi produserer, sier Reginiussen.

– Er økningen en vedvarende trend, eller kun et blaff?

– Vi jobber fokusert mot å øke antall betalende brukere, her ser vi en fin utvikling. Og jeg vil tro denne positive utviklingen vil fortsette.

Reginiussen forteller at også økonomien er på bedringens vei, tross fall i reklameinntektene.

– Vi har god driftsmargin og går med overskudd for FD i 2016. Finnmarken har også positive tall om en ser isolert på drifta, men her slår avskrivninger i forbindelse med trykkeriet ut og påvirker tallene. Samlet er øknonomien god, drevet av en økning i opplagsinntektene, sier Reginiussen.