SMAK Nordnorsk matfestival er allerede en etablert matfestival med base i Tromsø. På initiativ fra Yngve Reginiussen, Mediehuset Altaposten og Kjetil Kristensen i Alta næringsforening har festivalen gjestet Alta for å lufte idéen om en matfestival i byen for eventuelle samarbeidspartnere.

– SMAK Nordnorsk matfestival består utelukkende av nordnorsk mat fra lokale produsenter og leverandører, forklarer Natalie Robertsen og Mona Hassfjord.

De jobber begge for arrangørselskapet Vican og har den daglige styringa av SMAK Nordnorsk matfestival og deres arrangementer.

– Vi jobber med alt fra utstillere til underholdning til festivalen, forklarer damene.

Rekruttering

I utgangspunktet ble festivalen etablert med tanke på rekruttering til kokkefaget og for å fremme nordnorske mattradisjoner. Det er Kokkenes Mesterlaug Troms som eier SMAK Nordnorsk matfestival.

– Vi har lenge ønsket å få dem til Alta, sier Reginiussen.

Positiv

Representantene for festivalen er fornøyd med de positive tilbakemeldingene de har fått hittil på sitt besøk i Alta. De har blant annet snakket med hotellene og kokkelauget i Alta.

– Det er fortsatt mange vi ikke har fått snakket med på grunn av vinterferie, men så langt virker det som folk er positive, sier Hassfjord, og ber de som er interesserte å ta kontakt med Reginiussen eller Kristensen.

– Det virker som vi kan starte arbeidet med å lage en SMAK Nordnorsk matfestival i Alta til høsten, foreløpig dato er satt til helga i uke 37 (15.–17. september). Det er en periode det normalt skjer lite i Alta sentrum. Nå håper vi at vi skal få til litt liv i sentrum med matfestival og langhelg, sier Reginiussen.

– Dessuten er høsten en fin tid i forhold til råvarene og man kan fortsatt være ute, forklarer Robertsen og Hassfjord, som også håper å få med seg kokkelinja på videregående til arrangementet.

– Vi har allerede samarbeidet med fire videregående skoler, sier hun.

Nyttig for bransjen

Festivalen i Tromsø er blitt godt mottatt, både av forbrukerne og bransjen. Leverandører og produsenter ser nytten av å vise fram sine produkter i gata. Noen har ikke egne utsalg eller salgsarenaer og det er derfor nyttig for å bli synlig med sine produkter.

– Det er viktig at alle de tre nordnorske fylkene er representert på festivalene, både i Tromsø, Alta og Bodø, sier Robertsen, vi skal ha lokal forankring med smaker fra alle fylkene.

– Vi søker samarbeidspartnere i Alta. Det er viktig å få med matprodusentene, fortsetter hun.

Reiselivsprodukt

SMAK Nordnorsk matfestival i Tromsø ble første gang arranger i 2013 og har allerede rukket å bli et godt etablert arrangement – man kan si at festivalen har blitt et reiselivsprodukt. Folk kommer til byen når festivalen går av stabelen.

– I Tromsø er det uke 38 som er festivaluke og vi har hatt 70 000 besøkende og produsenter fra hele Nord-Norge. I fjor var det Tromsø ordføreren og Altas ordfører Monica Nielsen som åpnet festivalen, forteller matentusiastene.

Festivalen vil også være en arena for produsenter og leverandører til å knytte kontakter for videre samarbeid.

– Så er det en opplevelse for publikum, det læring og inspirasjon – og det er moro, fastholder Hassfjord.