– Jeg gleder meg til innsats for en synlig bank som tar vare på kundene, sier den ferske banksjefen Bjørn Helge Andreassen (45), som overtar som sjef for personmarkedet i DNB Alta.

Etter 10 år som finansrådgiver ved DNB Alta, overtok Andreassen som banksjef mandag 20. februar. Samtlige 10.000 konsernansatte sto fritt til å søke, og Andreassen sier det var en enkel avgjørelse. Han ville ha nye utfordringer.

Hele Finnmark

– Det er mye å sette seg inn i. Jeg har en stor portefølje med kunder som skal fordeles på mine rådgivere, og har brukt uken på det, sier nysjefen, som har åtte rådgivere å ta av. I praksis dekker de hele Finnmark, fordi filialer falt bort under omorganisering i fjor. Bjørn Helge overtar etter vadsøværingen Tom Rosanoff, som byttet ut pendlingen til Alta med en stednær jobb ved Sparebank1 Nord-Norge. Vi spør Andreassen hvor mye nytenking han realistisk kan tilføre, som lokal sjef i maskinen DNB.

– Vi er klare

– Det er riktig at konsernet er velsmurt og at mye går av seg selv, men det gjelder å henge med. Avdelingen i Alta har et godt renomme bygd opp over mange år, og utfordringen er å bygge videre. Vi skal ligge foran våre mange og gode konkurrenter, og da må vi ha enkle og gode løsninger og samtidig klare å beholde nærheten til kunden i en stadig mer digitalisert bransje, sier Andreassen.

– Vi føler oss stålsatt for framtiden, sier han.

DNB Alta har ni ansatte på bedriftsmarkedet. Banksjefen heter Veronica Bakken Nilsen, pluss tre meglere. Konsernsjef Rune Bjerke har antydet at på lang sikt må noen flere i konsernet omstruktureres, et fint ord for å bli sparket med tøffel, men så har Bjerke mange å velge blant. Alle venter spent på hva som skjer i sakens anledning.

Ingen er for små

– Jeg kjenner meg trygg. Også Alta tok del i en fjorårets meget tøffe prosess, og avdelingen har i dag svært dyktige ansatte og mer enn nok å gjøre, sier Andreassen.

Det er vanlig å tenke at du og jeg er bagateller for en gigant som DNB. Tanken er feil. Andreassen ble ansatt som sjef for å vinne kampen om hver enkelt av oss.

– Folk drømmer om bolig og fritidsbolig, og vi skal være den rette å ty til. Vi må pleie de kundene vi har, og jakte på nye, sier banksjefen. Nærheten til kunden lever, bare på andre plattformer. Epost, men særlig telefonen med direktenummer til rådgiver er utrolig viktig, sier han.

Sterkt til stede

– Vi har masse av våre kunder i distriktet, og det beste er en stemme å forholde seg til, sier Andreassen, som til tross for trenden med færre fysisk besøkende i banklokalet, ber kunder stikke innom hvis de besøker Alta.

– Det er min målsetting at DNB Alta skal være sterkt til stede i bybildet, så vel lokalt her i Alta som i Finnmark. Vi lover å fortsette å bidra, sier han.