– Vi ber foreldre om å komme på skolen og lete opp barna sine og få dem inn i timen, eller ta dem med seg hjem, forteller rektor Magne Medlie ved Alta ungdomsskole.

Torsdag 9. februar fikk alle elevene på skolen hjemmearbeidsdag, mens personalet samlet seg om å lage en handlingsplan for å få slutt på skulkeproblematikken. Ett av tiltakene har vært å kontakte foreldrene for å få barna tilbake til klasserommet. Tiltaket har vist seg å være lurt.

– Da virker det som om elevene skjønner at det er alvor. Problemet er blitt mindre. Foreldrene blir også mer involvert i forhold til å finne løsninger for sine barn. Det er i timen barnet skal være, og de skjønner at det ikke er bare å stikke av, forteller han.

Når barnet opplever at foreldrene blir kontaktet, gir det etter hvert opp å stikke av fra timen.

– Hva gjør dere når de reiser seg og går?

– Når elever reiser seg og går ut av klasserommet, kan vi jo ikke holde dem igjen fysisk. Men vi kan følge etter dem og snakke med dem idet de går. Nytter ikke det, kan læreren kontakt administrasjon eller kontaktlærer, eller – som vi har gjort i noen tilfeller, – hjemmet, sier Medlie.

Har stor tro

Medlie har store forhåpninger om at de ved å ta problemene ved roten på denne måten, skal kunne få bukt med det.

– Det har ikke pleid å være så mye skulking før. Det er også bare snakk om en liten gruppe elever. Men nå gjør vi mye for å holde dem inne i timene. De lærer jo ikke noe om de ikke er der, sier rektoren.

– Hva sier foreldrene når de blir oppringt?

– Foreldrene har vært veldig positive, og stiller opp. Vi ser alle at dette fungerer, sier han.

Alta ungdomsskole har hatt et eskalerende problem med elever som stikker av fra timen, og blir værende ute i gangene og utenfor kantina. Det har vært tatt opp i forbindelse med bruk av rusmidler, men også med skulking og mobbing.

Rektor Magne Medlie forteller åpenhjertig om en personalgruppe som jobber hardt og gjør sitt ytterste for å få bukt med problemene.

– Vi merker nå at elevene er mer i timene enn før, sier rektoren.

Går inspeksjon i gangene

– Hva slags andre tiltak har dere satt inn?

– Vi har høyere voksentetthet, da lærerne bruker av sin planleggingstid til å gå inspeksjon i timene. Elevene ser at det er voksne ut og går i korridorer og fellesarealer. Vi har veldig høy voksentetthet – også i friminuttene, forteller han.

Normalt sett er det slett ikke vanlig at lærere går inspeksjon mens undervisning pågår.

Viktig å gjøre noe

For skoleledelsen har det vært viktig å gjøre noe – raskt.

– Vi ville ikke at det skulle spre seg ytterligere. Vi gjorde mye med dette før også, men vi følte vel at vi ikke rakk helt frem, sier rektor.

Allerede etter en uke med de nye tiltakene, kan det se ut som om situasjonen har blitt mye bedre.

– Det virker som om elevene skjønner at det er i timene de skal være. Det er jo det vi ønsker. Det er der de lærer, og der de er sosiale. Det er ingen som har utbytte av å sitte alene i en gang eller en trapp, sier Medlie.

Fortsatt har skolen fokus på å stoppe «flukten fra klasserommet». Samtidig jobber de med å finne ut hvorfor noen elever ikke har ønsket å være i timen. Denne uka er det vinterferie fra onsdag.

– Når vi kommer til vinterferien skal vi evaluere om tiltakene fungerer. Men vi opplever allerede at det er stillere i gangen, fastslår han.