Ved hjelp av befaring med ekspertråd fra Blindeforbundet i Finnmark, forbedrer nå rederiet Boreal sin universelle utforming av samtlige av sine hurtigbåter og ferger over hele landet.

– Også Boreal kan forbedre seg. Stort sett mindre ting som koster lite, sier Finnmark fylkeslag av Norges Blindeforbund. Tirsdag var de på befaring på MS Falkefjell og M/S Årøy i Bukta i Alta, stedet hvor båter og passasjerer og gods møtes for å farte til og fra.

– Men innstillingen de har, den trenger Steinar Mathisen, kaptein Roger Pedersen og de andre ikke å forbedre. Den er utrolig bra. Her har fylkeskommunen noe å lære, sa de.

NOTERTE FLITTIG: – Det er billigere på sikt å utforme det ordentlig med en gang, sier leder i Boreal Sjø, Steinar Mathisen. Foto: Arne Hauge

– Delegasjonen viste forbløffende stor erfaring og kompetanse, sier leder i Boreal Sjø, Steinar Mathisen. Det var ham som inviterte til befaring, og som sier at når mars i år er over, skal universell utforming være på plass på samtlige båter.

Tar signalene

– Vi liker å være først ute, og trengte flere gode råd. Vi har det meste på plass i henhold til krav, men vil ennå mer. Derfor trengte vi hjelp fra dem som vet aller best, sier Mathisen, som under befaringen noterte så blekket skvatt.

Fylkeslaget meldte nylig Finnmark fylkeskommune inn for brudd på likestillings- og diskrimineringsloven. Lovnad på lovnad, ennå mangler det innvending og utvendig annonsering over høyttaler på buss, hurtigbåt og ferge. Mathisen sier at det fins lydannonsering på samtlige båter, bare at den må brukes mer aktivt.

PÅPEKTE MANGLER: Universell utforming handler ofte om små, men viktige justeringer og forbedringer. Her får han gode råd fra Finnmark fylkeslag av Norges Blindeforbund. Til venstre ser vi maritim inspektør i Boreal, Eli Kristin Sjøen. Foto: Arne Hauge

– Vi tar med oss signalene, og skal også forbedre og utfylle informasjonen som gis over lyd og video på våre båter, sier han.

Kun om bord

Også kaptein Roger Pedersen likte det han hørte. God og automatisert info letter arbeidspresset i en kritisk fase.

– Det er ved avgang og ankomst, ofte i dårlig vær. Da vil vi helst slippe å løfte mikrofonen for å gi masse informasjon, sier falkefjellkapteinen.

Boreal har 43 hurtigbåter og ferger som anløper flere hundre kaier. Men de har ansvar for annonseringen kun om bord. På land og i venterom bestyrer fylkeskommunen. Der er manglene stadig store.

– Falkefjell trenger skilting med punktskrift. Det gjelder toaletter, søppelbøtter og en del annet. Ledelinjer på gulv som blindestokken kan følge, ville også vært bra. Gul og sort kontrasttape ved trapp og på trinnene er viktig. Den slags relativt enkle justeringer, sier Herman Jenssen, Britt-Marie Thomassen, Maureen Bjerkan Olsen og Synnøve Lien fra fylkeslaget.

LYD I ENDEN AV TUNNELEN: Innen utgangen av mars i år skal samtlige av Boreals 43 båter ha sin universelle utforming på plass. Tirsdag var det befaring på M/S Falkefjell og M/S Årøy, hvor fylkeslaget av Norges Blindeforbund påpekte forbedringspotensial. Foto: Arne Hauge

Hvilken kai?

På befaringen påpekte de også mangler ved informasjonen som gis ombord på lyd og video. Dette går på sikkerhet, blant annet om tema som redningsvester og evakuering. Steinar fikk også høre hvor utrolig viktig det er at passasjerer vet hvor de er, særlig hvis det legges til ved annen kai enn til vanlig. Også behovet for assistanse ble drøftet. Et behov som favner flere grupper enn blinde- og svaksynte, som bevegelseshemmede og eldre.

– Vi liker responsen. Boreal tar det seriøst. Det er meget bra. Vi gleder oss til videre samarbeid med dem, sier fylkeslaget.

ENKLE TILTAK: Søppelbøttene var bra merket, men manglet punktskrift, sier Britt-Marie Thomassen. Foto: Arne Hauge