Vitenuka 2017 satte rekord med over 900 påmeldte barn og elever, og oppsummeringen er stjerneklar:

– Elevene var fantastisk ivrige og lærevillige, sier regneveileder Geir Kristoffersen fra Alta kommune.

Hvor stort er verdensrommet? Hvordan beveger jorda seg? Er noen firkanter mer firkantet enn andre? Hvordan overlever rypa ute i snø og kulde? Hvorfor fryser vann? Hva er strøm? Går det an å finne opp noe smart som ikke er funnet opp allerede?

Spørsmålene står i kø, og da er det fint å ha Vitenuka, som skolene og barnehagene kan besøke.

– Hei, jeg heter Geir, og nå skal vi lære om sola, jorda og månen. Om årstider, døgn og månefase, sa prosjektleder Geir Kristoffersen, der han sto klar med ballonger og lommelykt på Universitetet og tok imot 30 elever fra andretrinn ved Kaiskuru skole.

– Hvor lang tid bruker månen rundt jorda? sa Geir.

Henda i været

Eh..? De voksne måtte tenke oss om.

– En måned? svarte ei jente.

– Helt rett. Bra. Da trenger vi tre elever som kan komme ut på gulvet her og vise...

Geir ble avbrutt av 30 hender i været, pluss fem ekstra fordi noen rakte opp begge.

– Nå skal vi stille oss i ring og å se på hvordan sola beveger seg. Etter hvert kommer jorda og månen også.

Plakater ble delt ut til barna. De som spilte rollen som jorda, måtte på samme tid rotere både rundt sola og rundt seg selv. En kan bli svimmel av mindre.

Melkeveien

Fordi kaiskuruelevene måtte vente fem minutter på å slippe inn i Stjernehula, rakk de både en tellesang på samisk og Imella multer og mygg. Og endelig - i idrettshallen sto Stjernehula, et enormt slags isfisketelt med galaktisk show projisert i taket. Her så barna på de samme tingene som de lekte i klasserommet, bare at nå var det utrolig livaktig.

Uten at noen voksne sa noe på forhånd, pekte flere av barna opp på himmelen og ropte at det som vises er Melkeveien. Noen visste navnet på planetene også.

Ballongen jorda

Før Vitenuka hadde ungene laget modeller av sola, jorda og månen på skolen. Jorda skulle ha fire ganger så stor diameter som månen, og begge kunne lages av ballonger og pappmasje.

– Etterpå kan elevene arbeide videre på skolen med å lage en uro av modellene. Den kan vise hvordan månen og jorda går i baner, forteller Kristoffersen, prosjektleder i matematikk ved oppvekst og kulturadministrasjon i Alta kommune.

Et klokt samarbeid

Vitenuka er et samarbeid mellom UiT, Norges arktiske universitet, Nordnorsk vitensenter og Newton Alta. Elever og de eldste i barnehagen blir tilbudt en og to timers praktiske og spennende realfagsopplegg med lærere fra Newton Alta, UiT og Nord Norsk vitensenter.

Hvert undervisningsopplegg har utgangspunkt i kompetansemål i lærerplanen eller rammeplan for barnehagen. For- og etterarbeid vil variere mellom de forskjellige undervisnings oppleggene, men aktørene opplyser at det uansett er viktig at arbeidet med fagene supplerer besøket i Vitenuka, slik at læreplanmålene nås.