Handelsparken er død, boligdrømmen lever.

Coop har siden 2008 brukt mellom to og tre millioner kroner på utredninger og prosjektering av kjøpesenter på Thomasbakken, gjennom selskapet Alta Handelspark AS.

Til liten nytte.

Nå legger Coop Finnmark-direktør Jan Ivar Alsén ballen død – og satser på annen utvikling av bygget og tomta, hvor Salgslaget i sin tid holdt til.

Andre byggeprosjekter

– Vi har engasjert et arkitektselskap til å se på hvilke andre muligheter som finnes for å utnytte denne tomta. Det vil si at vi søker på nytt om alternativ bruk av tomta, sier Alsén.

Han er styremedlem i Alta Handelspark AS, som er eid med 75% av Coop Norge Eiendom AS og 25% av Coop Finnmark SA.

Han understreker at denne prosessen er kommet svært kort så langt, men at Coop Finnmark ønsker å utvikle området til tross for den lokale motstanden mot å etablere en handelspark på Thomasbakken.

LANG KAMP: I snart 10 år har Coop jobbet for å realisere handelsparken, med storhandelbutikker i et senter på Thomasbakken. De kom aldri i mål med dette bygget. Foto: Asplan Viak

Prestegårdsjordet

Coop har brukt nærmere tre millioner kroner på konsulenthonorarer og prosjektering. Straks et krav har vært oppfylt, har kommunens politikere bestemt nye krav. Dette ønsker likevel ikke Alsén fokus på, han vil se videre og forsøke å finne andre bruksområder for arealet.

– Handelsparken på Thomasbakken er lagt på is. Alternativ bruk av tomta vår på Thomasbakken kan være andre bygg og boliger, sier Coop-direktøren.

Han legger til at Coop også håper på oppstart for regulering av Prestegårdsjordet, der Coop er inne med en 40-prosentandel i utbyggingsselskapet. Fokuset i forhold til handel er således flyttet mot Alta sentrum, til det området som er pekt ut som framtidens utvidelse av sentrum som handelsområde.

Eventyrlig vekst

Coop Finnmark kunne i fjor notere seg for en omsetningsøkning på hele 111 millioner kroner, opp fra 859 millioner til 970 millioner kroner, kunne iFinnmark melde torsdag.

Coop-direktør Jan Ivar Alsén fastslår at fjoråret var svært godt, med 14,4 millioner kroner i utbytte til medlemmene og et pluss i regnskapet etter det på 44,8 millioner kroner.

GULLKALV: Butikksjef Anne Sissel Nilsens Extra-butikk på Kronstad er en av suksesshistoriene som bidro sterkt til at Coop-direktør Jan Ivar Alsèn fikk en totalomsetning som snuser på milliarden. Foto: Vidar Kristensen / arkiv

– Det betyr at vi i 2016 tok et betydelig jafs av markedet i Finnmark. Og tar jeg ikke mye feil, så er vi klar markedsleder i fylket nå med en andel på drøyt 40 prosent. Hvem som har tapt markedsandeler som følge av vår vekst har jeg ikke tall på. Det vi skal fortsette med er å bygge nye butikker, blant annet blir Mega-butikken på Elvebakken ombygd til Coop Extra, som er et konsept som vi har tjent på å etablere, sier Alsén.

Coop Finnmark skal bruke av overskuddet til fortsatte investeringer i Finnmark.

– Vi ser at veksten i Extra-butikkene har vært større enn i Mega-butikkene, derfor gjør vi nå grep på Elvebkken, sier Alsén.

Han synes alle ansatte fortjener skryt for jobben de gjør.

– Det er de ansatte i butikkene som skaper resultatene våre og det gjelder for alle konseptene, noe jeg synes er viktig å fortelle, sier Coop-direktøren.