Kautokeino er midtveis mellom alt. Derfor vil kommunen bidra til å etablere en omlastingsterminal og truckstop i bygda.

Hvis Vegdirektoratet gir dispensasjon for 25,5 meters modulvogntog fra Sverige og Finland inn til Kautokeino, kan bygda bli omlastingssentrum fra EU og tilbake igjen. Ordføreren Johan Vasara vil legge til rette for trailertrafikken som i dag bare dundrer gjennom bygda, meldte lokalradioen GLR forleden.

Tomta er klar

Ordfører Vasara ønsker å få med Vegdirektoratet og NHO logistikk og transport med på planene om å etablere et trailerstoppested. Han vil ha en omlastingsterminal for gods, servicebygg for sjåførene – med mulighet for kjøkken, dusj og overnatting for sjåførene som skal ta ut lengre hvileperioder.

– Vi ser en kraftig økning i tungtransporten til Finnmark og ut av fylket og landet – og ser klart behovet for et truckstop. Vi må nå først komme i tettere dialog med Vegdirektoratet og de aktuelle partene i NHO logistikk & transport, for å se an behovene og hvordan kommunen kan bidra. Det som er klart er at vi allerede har avsatt tomt til formålet, så byråkratiet er langt på vei unnagjort. Kommer det en seriøs aktør er det i praksis bare å begynne å grave, sier ordføreren.

STILLER MED TOMT: Ordfører Johan Vasara mener tida er overmoden for en skikkelig truckstop med omlastingsterminal i Kautokeino. Foto: Arkiv

Ordføreren har fått med seg at trailersjåførene  regner Kautokeino som midt i mellom, men at de gjerne vil ha dispensasjon for å kunne kjøre 25,5 meters modulvogntog fra EU-landene til Kautokeino for omlasting. Kjøretid på  4,5 timer er den tida som går fra Hammerfest til Kautokeino, eller fra Bottenvika til Kautokeino.

– Det og det faktum at det står trailere på alle avkjøringer fra grensestasjonen til Cabardasjohka og tar ut hviletid, tyder på at det er behov for en slik terminal og truckstop, sier ordføreren.

Til politikerne

Kautokeinos kommunepolitikere vil få spørsmålet om denne saken til behandling i samband med reguleringsplan i mars. Ordfører Vasara sier til Altaposten at han mener Kautokeino er et naturlig knutepunkt mellom øst og vest i Nord-Norge og ikke minst som porten til EU.

– Dette betyr selvfølgelig mye for kommunen. Vi ser at utvikling på Nordkalotten gjør Kautokeino til det geografiske midtpunktet. Skal du til Nord-Norge, så fører alle veier til Kautokeino, bokstavelig talt. Skal Nord-Norge til det nordiske og europeiske markedet, så er Kautokeino knutepunktet, så dette vil vi satse på, sier han.

Rett overfor Pitstop

Han ser for seg at det er mulig å satse på en ordentlig omlastingsterminal på en tomt på vestsiden av riksveien, tvers overfor restaurant Pitstop. Behovet for en slik terminal er i følge GLR allerede vurdert av Nordcargo, Cargonet, Schenker og andre aktører.

– Det er riktig at både Samisk videregående skole og Beiavvas har vært pekt ut til den tomta, som vi mener vil være passende. Jeg er likevel ikke redd for at det skal bli en stygg firkantet kloss av et bygg. Vi har ikke råd til å si nei til en slik utvikling for at vi tror bygget kan bli stygt, dette er snakk om arbeidsplasser og utvikling, avslutter ordfører Johan Vasara.