Det blir mye latter og skrål når rundt 1.500 hundre unge og håpefulle fyller glassgata på Alta videregående skole. Mange går rundt med nysgjerrige blikk. Noen alene, andre går i større grupper mens de prøver å komme seg til neste utstilling. Det er yrkesorienteringsmesse på Alta videregående skole.

Se også innslag på TV Nord.

Jakter drømmejobben

15-åringene Hedda Pedersen og Runa Lillegård fra Sandfallet ungdomsskole står med hendene fulle av brosjyrer. De er langt fra sikre på hva de vil gjøre i fremtiden, men det er da også derfor de er her, på YO-messa:

– Man får et større innblikk i hvordan folk jobber og kan på den måten få hjelp til å finne ut hva en vil gjøre i fremtiden. Det er masse spennende å velge mellom, utvalget er veldig stort. Det er mye man kan gjøre, sier Lillegård mens venninna supplerer:

– Det må bli noe som ikke er kjedelig, en jobb hvor man kan gjøre forskjellige ting hver dag.

Men det er når jentene får velge fra øverste hylle at drømmene kommer frem.

– Jeg skulle gjerne blitt fotballspiller, men drømmejobben er å jobbe for Leger Uten Grenser, slik at man kan reise rundt for å hjelpe andre som ikke har det så bra, sier Lillegård.

Stinn brakke

Direktør Kjetil Kristensen i Alta Næringslivsforening er en av de mange drivkreftene som har stablet YO-messa på beina. Messa er en arena han mener er like viktig for næringa som for elevene.

STINN BRAKKE: Rundt 1.500 besøkende og over 60 stands utgjorde yrkesorienteringsmesse på Alta videregående skole. Foto: Bjarne Krogstad

– Det er utrolig viktig at vi kan vise ungdommen hva vi kan tilby når de skal søke seg videre. Samtidig er messa kanskje viktigere for Finnmark enn noen andre i Norge. For hvis vi ser på frafallet i videregående skole, så er det størst i Finnmark. Men messa er også viktig fordi vi har et behov for god kompetanse i Finnmark. Alle sier at Finnmark er fremtidens fylke, men skal vi bli det da må vi få frem de gode hodene.

– Er du fornøyd med oppmøtet?

– Det er stinn brakke og veldig mye engasjert ungdom her, noe vi er godt fornøyd med. Utstillerne melder om godt besøkte stands og det praktiske fungerer godt i år, mye takket være god hjelp fra videregåendeelever og fra administrasjonen, sier han.

FINNMARKS FREMTID: Kjetil Kristensen, direktør i Alta Næringslivsforening, legger ikke skjul på at YO-messa legger premissene for næringslivet. – Det er en god input for hva ungdommen vil bli, sier han. Foto: Bjarne Krogstad

Populært med sjømat

For de som husker tilbake til sin egen ungdomstid hvor man ble busset rundt til messer, så var det alltid den standen med mest godteri, kulepenner og aller helst mat, som var populær. Det har Grieg Seafood Finnmark tatt god læring av. Vis-a-vis kantina står en samlet oppdrettsnæring med lokale matretter og flere konkurranser. Det må til, ifølge administrasjonssekretær Alfhild Elisabeth Olsen i Grieg Seafood Finnmark.

– Vi er her fordi vi vil få de unge inn i oppdrettsnæringa. Vi er en voksende næring, så vi trenger å engasjere de unge tidligst mulig. Samtidig håper vi at de skal lære noe, sier hun og viser frem en quiz de har laget.

– For når vi først kommer i kontakt med ungdommen ser de hvor interessant yrket kan være. Noe vi selvfølgelig håper de tar med seg videre når de skal søke jobb, sier Olsen.

POPULÆR STAND: Administrasjonssekretær Alfhild Elisabeth Olsen i Grieg Seafood Finnmark håper ungdommene fatter interesse for sjømatnæringen. Foto: Bjarne Krogstad