Både de tre nye Embraer jetflyene som Widerøe har bestilt, og de 12 neste som de har opsjon på, er aktuelle for chartertrafikk til Alta og flere andre lufthavner i Nord-Norge.

– Vi flyr en del charteroperasjoner i hele Nord-Norge, så det er absolutt aktuelt å komme med de nye flyene til Alta, sier administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe.

Mye tyder på at Widerøe i framtida vil ha sterkere satsing på nordlysturisme og chartertrafikk. De støtter ofte opp om regionale konferanser og prosjekter i regi av reiselivsnæringen i Nord-Norge. I november hadde Widerøe flere fly i virksomhet under konferansen Agenda Nord-Norge i Alta.

Foreløpig uaktuelt med ruter

– Vi ønsker å spille på lag med reiselivsnæringa i Nord-Norge, og hadde mange fly til Alta da, sier Nilsen.

Selv om flyselskapet først og fremst spiller på lag med reiselivsaktørene i Nord-Norge, kan det bli aktuelt for Widerøe å selv satse på chartertrafikk til og fra Nord-Norge.

– Vi flyr for reiselivsselskap i Nord-Norge, men gjør også flygninger for Widerøe selv. Da vil vi gjøre det som en satsing på nordlysturismen, sier Nilsen.

Foreløpig er det ikke aktuelt å sette opp ordinære ruter til Finnmark, da de ikke vil blande seg inn i konkurransen mellom SAS og Norwegian.

– Hvorfor gjør dere denne investeringen?

– Innføringen av passasjeravgifta og det som har skjedd de siste årene gjør at det er veldig vanskelig å drive korte ruter med små fly. Vi er også nødt til å utvikle oss i ei retning der vi kan drive lønnsomt. Dette er en investering for å forsterke de regionale rutene i Sør-Norge. Men vi står fortsatt trygt forankret som et folkelig og pålitelig flyselskap, hovedtyngden vår er fortsatt Nord-Norge, understreker Nilsen.

Signalene om framtidas lufthavnstruktur

Selv om det ikke er noen planer om å sette de nye 114 seter-jetflyene inn i ordinær rutetrafikk til Finnmark, vil Widerøe være klar for framtidas lufthavnstruktur – med potensielt større og færre regionale lufthavner. Da kommer opsjonen på 12 jetfly med 97 seter godt med.

– Vi vet at mange i Nord-Norge diskuterer denne flytypen og hva som kommer i fremtiden. Det er viktig for oss i Widerøe å ha flytyper som er tilpasset den fremtidige lufthavnstrukturen, sier Widerøes direktør.

– Vi er veldig spente på den nye NTP-en som skal legges frem for Stortinget i vår. Vi er spente på om Avinor legger opp til færre og større flyplasser, sier Nilsen.

Begge flytypene på henholdsvis 114 og 97 seter kan lande på flyplassene i Alta og Kirkenes. Hammerfest lufthavn er imidlertid for liten. Det betyr at Hammerfest lufthavn må utvides om den nye flyparken skal kunne bruke den.

– Konkurranse er topp

Den nye flykonkurrenten Fly Viking har ikke kommet seg på vingene ennå, men tar positivt i mot konkurransen.

– Konkurranse er kjempemessig, det er helt topp. Widerøe får gjøre det som er riktig for dem, så får vi gjøre det som føles riktig for oss. Dette blir bra for passasjerene, og det som er bra for passasjerene er bra for oss, sier direktør Stein Dahl i Fly Viking.

– Kan det bli for hard konkurranse?

– Vi snakker om et enormt stort marked. Jeg tenker på alle de passasjerene som ikke reiser fordi de ikke tar seg råd til fly på grunn av dyre billetter. Jeg tror det er mulig å få tak i langt flere passasjerer enn de som reiser i dag.  Markedet vil bare vokse, tror Stein Dahl.