Hans Roar Christiansen, som er direktør i det kommunale selskapet Alta Industribygg AS, regner med å ha endelig skisse for et nybygg klar i løpet av våren. Når skissen foreligger og prisen er regnet ut, skal det tas en investeringsbeslutning.

– Dette er noe vi har sett på i mange år, og nå kan det bli en realitet, sier Christiansen.

Ønsker å flytte

Postnord har etterspurt andre lokaler enn de har i dag i Tollpost-bygget. Tollpost-terminalen overtok det nordiske distribusjonsselskapet da det kjøpte Tollpost for noen år siden.

– Dette terminalbygget er ikke spesielt godt egnet for Postnords bruk. De ønsker en terminal tilpasset deres behov, og det er det vi vil forsøke å løse med et nybygg, sier Christiansen, som også er havnesjef og dermed kan uttale seg om sjøaspektet også.

LEDIG TOMT: Postnords terminal ses i bakgrunnen, mens tomta der nyterminal kan bli bygd ligger der gravemaskinen står. Foto: Google Maps

Lagt på is

– Postnords terminal ligger ute på kaikanten, men de har jo ikke lenger noen båt som går. Det er bedre at dette bygget frigjøres til aktiviteter som har større behov for å være på kaia, sier Christiansen.

Ny tomt er pekt ut i havnas bakland, mellom dagens terminalbygg og flyplassen, som nabo til Albert E. Olsen.

På denne tomta ble det for noen år siden tegnet et bygg for Posten Norge, som da så seg om etter ny omlastingsterminal. De valgte imidlertid å bli værende i det gamle JARO-bygget, og dermed ble byggeplanene til Alta Industribygg AS lagt på is.

Knutepunkt

Nå er planene tatt fram igjen, men samtidig også skalert ned. Bygget for Posten var på nesten 3000 kvm, mens det som nå skal tegnes blir omkring halvparten så stort. Her blir fleksibiliteten for vogntogomlasting mye større enn i dagens terminal, med porter på begge sider – slik at pakkeflyten blir strømlinjeformet.

– Dette er et ledd i vårt arbeid for å styrke Bukta som logistikk-knutepunkt, med fly, båt og bil. Vi snakker godt sammen med Postnord, men har foreløpig ikke skrevet noen avtale med dem, sier Christiansen.

Nordisk gigant

Et nybygg vil koste 15-20 millioner kroner. Pengene må lånes, men med langsiktig leietaker bør det være en formalitet å få lån. Alta Industribygg er et solid selskap, som hadde i overkant av tre millioner kroner i leieinntekter i Bukta i 2015 og satt igjen med et overskudd på en halv million.

Det norske PostNord AS er en del av nordiske PostNord AB, selskapet som ble dannet da Post Danmark AS og svenske Posten AB fusjonerte.