Verkstedformannen fra Frydenbø Øksfjord Slipp og Mek, Willy Danielsen, lagde i morges skissetegninger til hva som skal lages for å konvertere MF Skagets ene fergelem slik at ferga igjen kan ta med seg biler.

Nødvendig måltaking

Med en lettbåt ført av fergeskipper Frank Tore Olsen, gikk den mekaniske ekspertisen inn under lemmen på ferga for å ta de nødvendige mål og tegne skisser.

For å være helt sikre på at ingenting er i veien for å foreta den nødvendige omyggingen, inspiserte de Frydenbø-ansatte også skottene nede i maskinrommet, sånn for alle tilfellers skyld.

Ingen sa noe om det, men siden det i løpet av de siste månedene er gjort en del tabber knyttet til byggearbeider og fergetrafikk i Østre Altafjord, var det tydelig at de ansatte på slippen vil unngå det for denne delen av jobben.

Barents Nord sin hurtigbåt, Sea Runner, som fraktet ekspertisen fra Øksfjord etter at båten hadde levert arbeidsfolk på Stjernøya, lå fendret på trosse fast i Skaget. Ferga ble holdt på plass i «båsen» av skipper Arvid Arild og matros Kjetil Arild, som manøvrerte litt fram og tilbake, samt kjørte lemmen opp og ned for at de som skulle ta mål og tegne, fikk se og fotografere det som de skal bygge om på.

Kan løse problemet

Politikerne som fattet vedtaket om å bygge nye fergeleier har ikke ennå kastet kortene for byggingen, og den endelige løsningen for transporten til Årøya er ennå ikke på plass. Mens befolkningen på Årøya har tryglet og bedt om at de må få beholde Skaget, har politikerne hevdet at de har skapt løsninger for framtida. Problemet er bare at MS Årøy neppe vil anløpe Kongshus når det er dårlig vær, mens ferga Skaget bare går og går, over Årøysundet.

Og årsaken til at man nå må bygge om MF Skaget, er at fergeleiet på Kongshus er skiftet ut.

– I første omgang er det snakk om personbiler, men vi regner med at det også skal bli frakt av tyngre kjøretøyer når ombyggingen er testet ut, sier Frank Tore Olsen, en av skipperne på MF Skaget som også er en av eierne i selskapet Altafjord Oppdrett AS, som eier ferga Skaget.

– Denne jobben skal vi klare å løse, det vil ta fra en til to uker å gjøre det og jeg regner med at vi må ha Skaget opp på slippen i Øksfjord og gjøre arbeidet inne i den nye hallen der, sier daglig leder av Frydenbø Øksfjord Slipp og Mek AS, Arne Kristian Vestre.

Vestre slår fast at den praktiske løsningen for ombyggingen er helt grei. Likevel er det mange prosesser som skal dokumenteres før Sjøfartsdirektoratet gir sin godkjenning.

– Fra vår side er det nå full fart på å få denne jobben gjort, dette kan ikke vente, sier Vestre.

Kostbare løsninger

Matros Kjetil Arild er ikke redd for å ta bladet fra munnen. Han synes det er flott for Årøya at man nå skal få en fungerende fergeløsning, men er særdeles bekymret for pengebruken i fylkeskommunen. Arild mener det er mange kostnader man kunne ha unngått, hvis lokalbefolkningen hadde blitt lyttet til.

– Men det som er gjort er gjort, nå håper jeg bare at ombyggingen skjer raskt slik at vi kan få tilbake den opprinnelige  forbindelsen slik den skal og bør være mellom Mikkelsby og Årøya, slik at melkebilen og kraftforbilen og transport knyttet til oppdrettsnæringa kommer seg over sundet. Det er egentlig helt utrolig at man i dag bruker hele tre fartøy for å betjene de 20 bosatte her på øya, og jeg tør ikke tenke på pengebruken, sier Arild.

Nå står altså ombygging av MF Skaget for tur snarlig, og etter ombygging vil fylkeskommunen kunne spare drøyt 30.000 kroner døgnet, som er kostnaden som i dag betales for MF Sjøservice 1.

Fylkeskommunen har altså kontrakt med Boreal om MS Årøy, MF Sjøservice 1 og med MF Skaget, som før den er bygd om kun kan kjøre med passasjerer over Årøysundet.

FØLGER MED: Matros Kjetil Arild følger med på måltakingen og kjører lemmen på Skaget opp og ned, slik at måltakerne og skissetegner Danielsen får med seg alle detaljer.

HÅP FOR TRANSPORTEN: Frank Tore Olsen, som er en av eierne i selskapet Altafjord Oppdrett AS som eier ferga Skaget, har tror på at normal trafikk kan gjenopprettes over Årøysundet når bare ombyggingen er foretatt.

EN TIL TO UKER: Daglig leder for Frydenbø Øksfjord Slipp og Mek AS, Arne Kristian Vestre, slår fast at jobben lar seg løse, men ferga må til Øksfjord for innendørs montering av ny ombygd fergelem. Frank Tore Olsen er glad man får en løsning på dette.