Utdanningsforbundet roper nå varsko og forteller om en virkelighet som foreldre og skolepolitikere neppe er klar over. Stikkprøver hos fire av Altas 16 skoler i november måned viser utstrakt bruk av ufaglærte, som etter definisjonen er ukvalifiserte til å undervise i grunnskolen i Alta.

Utstrakt bruk av ufaglærte

Eksemplene under har Utdanningsforbundet hentet inn fra fire tilfeldig utvalgte forespurte skoler.

  • En barneskole: 116 timer ufaglærte i november. Tilsvarer at 1 klasse på mellomtrinnet har en ufaglært i alle sine timer en hel måned.

  • En barneskole: 261 timer ufaglærte i november. Tilsvarer at over 3 klasser på barnetrinnet har ufaglærte i alle  sine timer en hel måned.

  • Ungdomsskole: 238 timer ufaglærte i november. Tilsvarer at 2 klasser på ungdomsskolen har ufaglærte i alle timer en hel måned.

  • En barneskole: 120 timer ufaglærte i november = Tilsvarer at over 1,5 klasse på barnetrinnet har ufaglærte i alle timer en hel måned

Stikkprøvene navngir ingen av skolene for å unngå negativt fokus på enkeltskoler. Rektor Toril Isaksen ved Komsa skole er redd at tallene for bruk av ufaglærte ikke er enestående for skolene som er undersøkt, men forteller om en trend som mange vil kjenne seg igjen i.

– Komsa skole har de samme utfordringene. I løpet av et skoleår er vikarbehov stort på grunn av sykdom, etterutdanning, kurs og permisjoner, og det viser seg ofte å ikke være praktisk mulig å få inn vikarer med formell og godkjent kompetanse. Hos oss har vi noen ganger løst utfordringene med at vi har pensjonerte lærere som er villig til å steppe inn, men den muligheten er ikke alltid der.

– Fortell hva som skjer når behovet for vikarer oppstår?

– Når lærere går ut i planlagt permisjon har vi bedre tid på oss, men litt ut fra hvor langvarig permisjonen er gir også disse situasjonene utfordringer. Når det kommer sykdom, eller uforutsette ting, som meldes på morgenen gjelder det å løse dette raskt. Vi har vikarlister hvor det er noen kvalifiserte, men som også består av studenter og andre med relevant bakgrunn. Alta er i en spesielt heldig situasjon som har lærerutdanning i byen og dermed god tilgang på denne type vikarer. Mange gjør en kjempegod jobb selv om de bare er på vei til å bli kvalifisert til jobben som lærer.

– Hender det at dere ikke makter å skaffe vikar?

«Glansbildet» Alta

I Undervisningsforbundet i Alta understrekes det at søkelyset på bruk av ukvalifisert arbeidskraft ikke er noen kritikk av vikarene som går inn og løser problemene ute på skolene. Det handler først og fremst om å synliggjøre et problem for Alta-samfunnet, og få en debatt om hva som må til for at Alta-skolen skal kunne levere bedre resultater enn i dag. I rekrutteringsøyemed framstilles Alta ofte som et glansbilde, men virkeligheten viser at selv her må en ty til bruk av ufaglærte lærere.

– I «Alta vil» har kommunestyret vedtatt at «Alta skal ha en grunnskole som gir alle elever best mulig utgangspunkt for videre læring og arbeid. Alta-skolen skal kjennetegnes av blant annet resultater over landsgjennomsnittet».

– En kvalifisert lærer gjør en forskjell. Lærere med høy kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for å gi elevene en god opplæring og sørge for at kommunestyrets vedtak om Alta-skolen følges opp. Dessverre viser det seg å være en alt for høy andel av undervisningen gis av ukvalifiserte, påpeker leder Anette Berger og legger til:

– Allerede tre måneder ut i skoleåret har skolene store utfordringer med å få tak i kvalifiserte lærere og dette er meget bekymringsverdig.

– Må ta grep

Utdanningsforbundet mener derfor kommunen må prioritere noen grep for å rekruttere og beholde kvalifiserte lærere til Alta-skolen.

– Som Finnmarks største by har Alta stort rekrutteringspotensiale. Andre grep som vikarpool bør også vurderes, klargjør Anette Berger.

Hun ber nå lokalpolitikerne bruken av ufaglærte lærere på dagsorden, og ta grep som kan bedre rekrutteringen til yrket.