– Det er begrenset hva man kan oppnå gjennom rekrutteringstiltak til lærerutdanning dersom læreryrket ikke oppfattes som attraktivt. Derfor må flere samfunnsinstanser se sitt ansvar og være offensive i arbeidet med rekruttering til lærerutdanning. De som eier skolene, nemlig kommuner og fylkeskommuner, må skaffe seg rammer som gjør dem i stand til å utvikle skolen som en arbeidsplass med gode lønnsbetingelser og vilkår for undervisningsfaglig og pedagogisk arbeid. Å være tilsatt i en undervisningsstilling må gi reelle muligheter for karriereutvikling. Dette er vilkår som gjelder læreryrket i hele landet, sier statssekretær Bjørn Haugstad  i kunnskapsdepartementet i en kommentar.

–  Vi i kunnskapsdepartementet ser alvorlig på dette, understreker Haugstad.

Han viser til at spesielt for Nord-Norge er utfordringene knyttet til lange avstander og spredt befolkning.

– Derfor legges det særlig til rette også for desentraliserte studietilbud og fjernundervisning, påpeker han og legger til:

– Kunnskapsdepartementet har tatt initiativet til en dialog med Nord  universitet og Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet, om rekrutteringstiltak. Det er viktig å gjøre studietilbudet – med forventninger, krav og muligheter – godt kjent blant potensielle søkere. Det må også legges til rette for at søkere som ikke tilfredsstiller opptakskravene, kan kvalifisere seg.