Næringslivstopp og Alta-politiker Ole Steinar Østlyngen (Ap) oppdaget i helga noe han synes var snålt. Etter å ha sjekket prisene for en reise Alta-Oslo like før jul, bestemte han seg for å undersøke andre destinasjoner også.

– Jeg syntes Oslo-turen var dyr og det irriterte meg, så jeg fant ut at jeg skulle sjekke andre destinasjoner og. Da jeg undersøkte Alta-London så jeg at turen hit var mye billigere. Det syntes jeg var merkelig. Ikke minst var det rart at avgangstiden fra Alta var den samme – altså ville jeg reist til Oslo med samme flyet uansett hvilken reise jeg hadde kjøpt.

Halv billettpris

Datoen Østlyngen tok for seg var fredag 16. desember. Billigste pris for en enveisreise for én person Alta-Oslo kommer her på 1.899 kroner (SAS Go). Til sammenligning koster billigste alternativ Alta-London 1.183 kroner (SAS Go Light – uten bagasje).

Lørdag 17. desember er forskjellen enda større; mens Alta-Oslo fortsatt koster 1.899 kroner (SAS Go) trenger du ikke betale mer enn 964 kroner for en London-tur fra Alta (SAS Go Light). Her er London-billetten 935 kroner billigere enn Oslo-billetten – tilnærmet halv pris.

Tur-retur-billetter og bagasje er blant noe av det man må ta hensyn til ved slik «triksing». Å hoppe av flyvningen i Oslo er ifølge SAS ikke i henhold til billettvilkårene, se svar lengre ned i saken.

– Det virker helt merkelig. Jeg forstår det ikke. Skal jeg til Oslo så er det åpenbart billigere å bestille billett til London, for så å hoppe av i Oslo. Og så må flyet gå videre til London med et tomt sete der jeg skulle sittet. Det henger jo ikke på greip, mener Østlyngen.

Han sier til Altaposten at hele prisopplegget fremstår som et forsøkt på å «flå» folk nordfra.

– Det virker som at vi betaler altfor mye for reiser til Oslo, for å sponse utenlandsreiser der det er høy konkurranse.

(Saken fortsetter under bildet)

Ole Steinar Østlyngen.

Flere prisklasser

Men det hele henger på greip, ifølge informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. Han skjønner imidlertid at prisingen kan være vanskelig å forstå.

– På ett og samme fly finner du billetter innen opptil 15 ulike prisklasser med forskjellige vilkår. Det kan dreie seg om kampanjer, gjennomgående billetter, billettype – med eller uten bagasje, som kan endres eller ikke – og så videre. Det enkleste er å tenke på Alta-Oslo og Alta-London som to helt ulike produkter, der Alta-London prises uavhengig av prisen for Alta-Oslo. Dette selv om det er samme flyet som brukes fra Alta til Oslo.

– Men du ser at dette kan oppfattes som merkelig?

– Det forstår jeg. Men slike utslag får du gjerne om det har vært kampanjer eller når enkeltdestinasjoner er veldig populære. Det er som sagt folk med billetter fra opp mot 15 ulike prisklasser som reiser på samme fly.

Anbefales ikke

– Kan man gjøre som Østlyngen påpeker; bestille London-tur og så hoppe av i Oslo?

– Du får ikke meg til å si at dette er noe som er greit å gjøre. Om du gjør det slik så bryter du billettvilkårene, som inneholder flere erstatningsmessige forhold og juridiske ting. Om du krysser av at du godtar vilkårene for reisen, kan du sette deg i en dårlig posisjon juridisk. Triksing med billettene er ikke å anbefale.

– Har dere noe «ris bak speilet» eller straff i vente for de som gjør dette?

– Nei, men du bryter vilkårene for reisen. Vi vet at dette skjer, ja. Men da må man være villig til å bryte billettvilkårene som gjelder på strekningen, sier Johansen.

Sikrer billigere utenlandsreiser

En enkel stikkprøve viser at det ikke bare er i den populære førjulstiden du kan spare penger.

For eksempel vil en reise 7. og 8. juni fra Alta til London koste henholdsvis 888 og 744 kroner. Reiser til Oslo samme dager koster henholdsvis 1.199 og 1.099 kroner – flere hundre kroner billigere. Også andre destinasjoner finner vi lignende utslag på.

– Vi ønsker at gjennomgangsreiser skal koste det samme uansett hvor i landet du reiser fra. Da vi hadde reiser til Miami på kampanje tok vi for eksempel 4.999 kroner tur/retur for disse, uansett om du reiste fra Alta via Oslo, eller fra Kristiansand via Oslo. Dette er noe vi gjør fordi vi ønsker å også kunne tilby rimelige reiser til utlandet, uansett hvor i landet man reiser fra. Uten dette systemet ville det blitt veldig mye dyrere å reise med fly utenlands fra andre steder enn Oslo. Dette systemet er definitivt til fordel for forbrukeren, ikke minst også de som bor i Alta. Hadde vi endret på dette og tatt betalt for Alta-Oslo og deretter Oslo-London, så kunne flybilletter fra Alta til London blitt veldig dyre, sier Johansen.

Informasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS. Foto: SAS