For tiden er det syv interessenter i Alta som ønsker seg industritomt. Hvis alle får ønsket oppfylt, vil situasjonen bli kritisk i flere år framover.

Dette får næringssjef Jørgen Kristoffersen til å advare.

– Vi kan komme i en situasjon hvor kommunen for en periode ikke har en eneste industritomt klar for tildeling, melder han.

Kommunen driver det de kaller tidenes største tilrettelegging av industriarealer. Områdene er Langnes og særlig Skillemo, hvor det samlet blir 350 dekar å boltre seg på. Problemet er at det går til 2018, mulig 2019 før arealene er klare.

Næringssjefen ser i mellomtiden for seg en fortgang på opparbeidelsen av Altahøyden sør, en utbygging som egentlig skulle skje i regi av private investorer.

Bussdepot

– Kommunen bør av hensyn til tomtesituasjonen få en avklaring med utbyggerne om tidshorisonten for realisering av dette prosjektet, sier Kristoffersen.

Oversikten viser at det nå fins åtte aktuelle tomter, men at to av dem (Vepseveien fem og syv på Aronnes industriområde) blir holdt av til framtidig bussdepot for Finnmark fylkeskommune. Dette fordi dagens depot bør vekk fra Alta sentrum.

På nevnte aronnesområde er planen å holde av ei tomt til framtidig bensinstasjon for avlastningsveien, mens Aronnes Eiendom AS ved Ole Steinar Østlyngen ligger an til å få opsjon på ei tomt (Maurveien 7) til et bygg hvor tre bilforhandlere skal inn og drive felles biloppretting og -lakkering. Her er rask utbygging antydet, kan det nevnes.

DE TO SISTE: Vepseveien på Aronnes har to av de aller siste ledige industritomtene i Alta. Tomtene kommer der hvor de nå er skog, rett fram og til høyre i bildet. Vi ser Brødrene Dahl oppe til venstre. Foto: Arne Hauge

Stor interesse

Dette betyr at kun to av seks tomter er ledige på Aronnes industriområde. I tillegg kommer det ei tomt i Aronneskjosen, foruten ei som i dag er ledig på Altahøyden. Begge disse er på 2,5 dekar, og i snitt om lag like store som de seks tomtene på Aronnes industriområde, som samlet er på 17 dekar.

– I dag foreligger det konkrete interessenter til om lag 20 dekar industritomt, melder Kristoffersen.

Hvis alle nå får sitt, så vil selv de beste formål de neste årene stå uten areal for å realisere seg. Et aktuelt spørsmål fra næringssjefens side, er derfor om kommunale tildelingskriterier nå bør skjerpes. Dette er også blant de forhold hovedutvalget for næring, drift og miljø skal ta stilling til, på sitt neste møte 31. oktober.

Prioritere de små

Aronneskjosen og Aronnes industriområde ble i sin tid etablert for lokalisering av småindustri, noe tomtestørrelsene bærer preg av. Skillemo tilrettelegges med større tomter, tilrettelagt mer arealkrevende virksomhet. Samtidig har altasamfunnet ifølge næringssjefen en sterk entreprenørskapskultur og gründerånd, som for det meste har sitt utgangspunkt i enkeltmannsforetak med relativt beskjedent arealbehov i oppstartfasen.

– Mye peker i retning av at Alta også bør ha et tilbud til små servicebedrifter. I et slikt perspektiv bør Alta kommune vurdere å igangsette prosess for å få fortgang på utbyggingen av Altahøyden sør, fastholder næringssjefen, som i framlegget også minner om tildelingskriteriet som gir prioritet til ikke-arealkrevende småindustri og serviceetablering.