I løpet av de to siste årene har antall direkteruter i vinterprogrammet blitt halvert. På riksdekkende nyheter  torsdag ble rutekuttet til Norwegian over Alta nevnt spesielt, og med flyseteavgiften som årsak.

– Klart flyseteavgiften har betydning, men den ser det ut som vi kan gjøre lite med. Det vi kan gjøre noe med, er å sikre at den vedtatte navstrukturen blir reell,  og at flytrafikken internt i Finnmark sluses inn mot navene i Alta og Kirkenes. Alle i Finnmark vil tjene på dette, sier direktør i Alta Næringsforening, Kjetil Kristensen.

Norwegian bekrefter at de kutter ruta fra Oslo til Alta på kvelden og Alta -Tromsø - Oslo på morgenen i vintermånedene. Dermed står Alta tilbake kun med en direkterute for SAS og en for Norwegian.

Tilbake til 80-tallet

Kristensen er også sentral i Alta Ap, men understreker at han i denne sammenhengen ikke uttaler seg som politiker, men videreformidler en svært sterk bekymring og synspunktene til et samlet næringsliv i Alta.

– For Alta, men også for resten av Finnmark, er det som nå skjer dramatisk. Vi har ikke hatt et dårligere storflytilbud til Oslo siden tidlig på 80-tallet, og spesielt næringslivet i Alta har store problemer med å kunne serve oppdrag for resten av Finnmark. Det går rett og slett ikke å komme seg fra Alta til mange steder i Finnmark uten først å måtte til Tromsø, påpeker direktøren i næringsforeningen.

SVINDYRE BILLETTER: Gamvik-ordfører Trond Einar Olaussen og hans innbyggere må leve med svindyre billetter fordi navstrukturen i Finnmark ikke nyttes for regionale flyruter. Foto: Privat

Rådyr Oslo-tur

Det er ikke bare i Alta det nå fortviles over at flykommunikasjonene er på et lavmål. Ordfører Trond Einar Olaussen (Ap) i Gamvik roper et kraftig varsko. Han opplever at den vedtatte navstrukturen aldri har blitt fulgt opp av politikere og sentrale myndigheter. Han peker selv på at trafikken fra kysten, og da også Mehamn, styres vekk fra navet i Alta og til Hammerfest.

– De regionale flyrutene som Staten kjøper, rettes inn mot Hammerfest. Vi kjøper billett til Hammerfest. En ny rådyr billett fra Hammerfest til Tromsø fordi det er eneste vei ut av Finnmark. Så går ferden mot målet for reisen, videre derfra til Alta eller andre steder i Finnmark. Mange skal til Oslo og må over på SAS og Norwegian her. Det blir enormt dyre billetter, forklarer Olaussen.

– Hvor dyre?

– Jeg sitter for PC-en og kan søke på tur-retur Mehamn – Oslo. Ja, her kommer det opp; 9.450 kroner. Søker jeg på samme tur, men da fra Berlevåg via Kirkenes til Oslo er den sammenlignbare prisen 7.255 kroner. En forskjell på 2.200 kroner. Når vi i tillegg vet at dette undergraver direkteflytilbudet fra Finnmark blir det riktig ille. Forstå det den som kan, men jeg gjør det ikke.

– Må stå sammen

Ordføreren, som i fire år var fylkesleder i Norsk Sykepleierforbund, forteller at forbundet i hans lederperiode heller la møter til Tromsø enn til Alta eller andre steder i Finnmark. Rett og slett for å spare penger.

– Ute i distriktskommunene i Finnmark er vi avhengige av den kompetansen og det næringslivet som er i Alta, rett og slett fordi vi ikke har kompetansen selv ute i mindre kommuner. Dessverre skaper måten flykommunikasjonene er innrettet på problemer. Bedrifter fra Alta som jobber for oss må ta i bruk privatbilen fordi flyrutene ikke er tilrettelagt, påpeker Olausssen.

Han representerer selv en klar holdning om at Alta er et naturlig servicesenter for resten av Finnmark, og at resten av Finnmark vil tjene på å tilrettelegge for bruk av de tilbud næringslivet og offentlige institusjoner i byen kan bidra med.

– Vi må stå sammen og spille hverandre gode. Med å gjøre navstrukturen reell vil vi styrke stamflyplassene. Det vil sikre storflyrutene til Oslo som både innbyggere og næringsliv vil nyte godt av. Kanskje enda viktigere for vår kommune; Alta er i reiselivssammenheng porten til Finnmark. Flyforbindelsene er helt avgjørende for å få kundene til Finnmark. God tilgjengelighet vil gjøre at kundene vil spre seg ut over Finnmark, og hos er reiselivet blitt stadig viktigere, klargjør Gamvik-ordføreren.

Avbestiller

Direktøren i Alta Næringsforening bekrefter at kutt i direkteruter allerede merkes i tradisjonelt næringsliv, og  ikke minst hos reiselivsbedriftene.

– Vi har reiselivsbedrifter med opplevelsesprodukter i verdensklassen. Interessen er stor, men tilgjengeligheten er en klar begrensning. Flere av våre medlemsbedrifter forteller at de allerede opplever avbestillinger. I Tromsø er det nærmest ikke overnattingskapasitet tilbake etter at Nordlys-turismen har slått til, og kun tilgjengelighet gjør at vi ikke får samme effekt i Finnmark, sier Kristensen.

SVs Otto Aas har over flere år advart mot en utvikling der navene i Finnmark, Alta og Kirkenes, kan bli taperne og Tromsø overta som det reelle navet.

– Først av alt må vedtatt navstruktur følges opp. Like viktig er det at rullebanene i Alta og Kirkenes forlenges slik at det ikke finnes begrensninger i forhold til de flytyper som er aktuelle for SAS og Norwegian i dag, og i framtiden. Det er også viktig at rullebanene kan ta ned store charterfly for en reiselivsnæring som blir stadig viktigere i Finnmark.

– Betyr farvel til direkterute

En ny storflyplass i Hammerfest vil være kroken på døra for direkterutene.

Det sier direktør i Alta Nærinsforening, Kjetil Kristensen, og får full støtte hos SVs forkjemper for satsing på Alta Lufthavn, Otto Aas.

– Næringslivet i Alta ønsker ikke en ny opprivende lokaliseringsdebatt med Hammerfest, og derfor har jeg egentlig ikke lyst å kommentere konsekvensene av en ny storflyplass i Hammerfest, sier Kristensen til Altaposten, men peker på at Alta Lufthavn har klart høyest passasjertall av samtlige lufthavner i Finnmark, og at både SAS og Norwegian begge allerede har kuttet ruter med bakgrunn i passasjertall og inntjening.

Der Kristensen er forsiktig, er Aas krystallklar:

– En ny storflyplass i Hammerfest vil være spikeren i kista på direkterutene. En behøver ikke være rakettforsker for å skjønne at selv marginale negative passasjerlekkasjer for Alta og Kirkenes vil kunne rive vekk grunnlaget for direkteruter. Selskapene sier marginene stadig blir mindre og tenker kun kommersielt.

Norwegian

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter overfor Altaposten at Norwegian er nødt til å vurdere alle ruter i et kommersielt lys, og at selskapet av kommersielle grunner har redusert antall ruter over Alta Lufthavn.

– Vi har tidligere hatt en rute Alta-Tromsø-Oslo, men denne utgår dessverre i vinter på grunn av lavere passasjeretterspørsel, sier Lasse Sandaker-Nielsen. Han var kilden til opplysningen på TV2 torsdag, der det ble opplyst om rutekutt på Alta og henvist til utfordringene for distriktene som flyseteavgiften har medført.

– Er passasjeravgiften eneste årsak til rutekuttet?

– Vi varslet at passasjeravgiften ville gå ut over distriktene, og nå begynner vi dessvere å se resultatet, klargjør kommunikasjonssjefen.