I 2009 hadde Hammerfest kommune et estimat på at en ferdig utbygd ny lufthavn med 2000 meter rullebane på Grøtnes ville ha en pris på 1,5 milliarder kroner. Nå er estimatet justert opp med én milliard for alternativet med 2000 meter og en halv milliard for alternativet med 1550 meter rullebane. I 2009 var planen å legge inn en ekstra passasjeravgift for alle billettene over Hammerfest Lufthavn, noe som skulle gi 40 millioner kroner årlig i inntekter. I dag er en slik finansiering skrotet.

Fikk gullkortet

Den var ikke nødvendig. Gode kontakter inn mot sentrale politikere i Ap gjorde at Hammerfest kommune i 2013 fikk overlatt gullkortet til fri benyttelse av daværende Ap-regjering. Stortingsrepresentant og daværende nestleder i Arbeiderpartiet, Helga Pedersen, fortale til fd.no at Stortinget  ville ta et klart standpunkt for bygging av ny flyplass i Hammerfest i eiermeldingen for Avinor. I eiermeldingen ble det gjort klart at regjeringen var villig til å komme med midler direkte fra statsbudsjettet for å få prosjektet fram i køen av egenfinansierte prosjekter i statsforetaket Avinor.

– Et viktig grep å få på plass et presserende prosjekt for næringsutviklingen i området, uttalte Helga Pedersen til fd.no.

Kun 1199 meter

Ifølge en sak i Altaposten i etterkant, under valgkampen i 2013, åpnet Pedersen i et nettmøte med leserne til Finnmark Dagblad for at Hammerfest skulle få en flyplass for å ta ned større fly. Overfor Altaposten avviste Pedersen dette. På direkte spørsmål om hun mente at rullebanen i Hammerfest kunne være over 1200 meter, svarte Ap-nestlederen: – I Hammerfest legges det opp til at den nye flyplassen skal ha rullebane på 1199 meter.

Angrer

Stortingsrepresentant Kåre Simensen var med på skrive inn Hammerfest flyplass i eierskapsmeldingen i 2013.

I dag angrer han.

– Uansett om det gjelder rullebaneutvidelse i Alta eller ny flyplass i Hammerfest, er det feil av Stortinget å særbehandle prosjekter ved å  ta de ut av en normal saksbehandlet og begrunnet prioritering. Min klare oppfatning er at Stortinget  bør være varsom med å gå inn i direkte prioriteringer av enkeltprosjekt, og at dette bør overlates til Avinor som også har et helhetlig økonomisk ansvar for lufthavnene, påpeker Simensen.

Leder i Finnmark Ap, Ingalill Olsen, ønsker ikke å ha sterke meninger rundt måten flyplassen i Hammerfest ble skrevet inn i eierskapsmeldingen, og husker heller ikke detaljene. Hun lar seg heller ikke hisse opp over at Hammerfest planlegger en flyplass som kan bli en konkurrent til navene i Finnmark.

– Det er sånn at alle jobber for sin kommune, og det gjør selvsagt også Hammerfest. Vi i Finnmark Ap har vært klar på å styrke navene som er flyplassene i Kirkenes, Alta og Lakselv. Om vi har vært aktiv nok og stått på, vil det sikkert være ulike meninger om.  Jeg mener at vedtak vi har gjort har vært basert på en kortbaneflyplass, under 1200 meters rullebane, klargjør Olsen.