Totalt 16 av 26 studenter deltok i markeringa.

Det hele begynte i 1986 som et prosjekt initiert av Sosialdepartementet.

– Meningen var at ett kull skulle utdannes, og så skulle prosjektet avsluttes, opplyser Arvid Lone og Hjørdis Øvergård. De var de to eneste lærerne da utdanningen startet opp.

Gode resultater

– Vi er faktisk årsaken til at det ble en barnevernutdanning i Finnmark, sier Synnøve Thomassen Andersen, som i dag er ansatt som førsteamanuensis og pro-dekan for forskning ved sosialarbeiderutdanningen.

Studentene ved det første kullet gjorde det nemlig så godt, at kampen for å få etablert barnevernspedagog- og senere sosionomutdanning som permanente studier, ble en realitet.

Fra 1986 og fram til i dag er nesten 3.000 vitnemål skrevet ut – enten til barnevernspedagoger eller sosionomer. Antall vitnemål inkluderer og studentene fra Barnevernutdanningen i Harstad, som etter fusjon med UiT, ble del av Fakultet for Idrett, Reiseliv og Sosialfag (IRS-fak) i år.

I dag er sosialarbeiderutdanningen et av de store studiene ved fakultetet, og det tredje største i Norge innen disse profesjonene.

Mimring

Det var derfor god grunn til å ferire og mimre i helga.

– Det har vært en veldig hyggelig helg med mange gode inntrykk og opplevelser. Det beste og sterkeste var runden der alle sa noe om hva som har skjedd i de 27 årene som har gått siden vi gikk ut av brakka i Skoleveien for siste gang, forteller Arvid Lone.

Hjørdis Øvergård mener mange har grunn til å være stolte i dag.

– Målet med Barnevernutdanning i Alta var å styrke barnevernet i Finnmark spesielt og Nord-Norge generelt, og det målet må jo sies å være overoppfylt mange, mange ganger, sier Hjørdis Øvergård.

– Barnevernutdanningen har hatt stor betydning for Finnmark og Nord-Norge, i form av utdannet fagkompetanse til kommune, sier Irene Sønvisen, som i dag jobber som praksiskoordinator ved utdanningen.

Dyktige fagfolk

Mange har sentrale posisjoner i dag, kanskje takket være den gode starten i Alta.

– Det var veldig hyggelig å treffe alle som deltok. Alle er erfarne, seriøse og dyktige fagfolk som jobber innen ulike deler av barnevernet, men også andre deler av sosialfaglig arbeid, sier Anne Berit Eriksen, leder av Forebyggende avdeling for barn og unge (FABU) i Nordkapp.

30 års jubileet har ifølge Gøril Jensen vist oss at svært mange av de første utdannede barnevernspedagoger  i dag innehar ulike lederposisjoner i kommunene. Selv arbeider hun som avdelingsleder i Sør-Varanger kommune. Ønsket fra flere av de som deltok ved jubileet, er å arbeide videre for å få til en erfaringskonferanse for ansatte innen barneverntjenestene i Finnmark.

Utdanningen har blitt nasjonalt kjent fordi de ansatte har god barnevernfaglig kompetanse.

– Vi følger nasjonal rammeplan, men er og preget av kulturmøtetpunktet som Finnmark er, med tre stammers møte.

Synnøve Thomassen Andersen forteller at de møter tidligere studenter overalt, enten i barnevernstjenestene, BUP, Bufetat, NAV, private og offentlige institusjoner, barnehage og i skoleverket.

– Som utdannet barnevernspedagog er det mange jobbmuligheter, og man får mange karrierevalg fordi man har et vidt spekter å spesialisere seg innen. Utdanningen har hatt stor betydning for kompetansen i barnevernet i fylket, og for utvikling av sosialarbeiderutdanningen ved IRS-fakultetet. 30 års jubileet vil bli spesielt markert av både IRS-fakultetet og Institutt for barnevern og sosialt arbeid under fakultets eget seminar i november.