Sparebankkunde gjennom 67 år, Per Asbjørn Mikalsen, er svært lite fornøyd med servicen hos Sparebank1 Nord-Norge i Alta. Nå topper det seg med at bankboksen forsvinner.

Ingen begrunnelse

I mange år har banken tilbudt kundene å ha bankbokser i sitt hvelv. Disse kundene har nå fått et  brev fra banken med  kort beskjed om å tømme boksene og levere inn sine nøkler til disse. I brevet oppgis ingen grunn for at også denne kundeservice nå kuttes.

Mikalsen er blant dem som har fått brev om at bankboksen må tømmes, fordi Sparebank1 Nord-Norge ikke lenger skal tilby denne servicen. Kundene er derfor informert med brev om at de må ta nøklene med og få bankboksene sine tømt. Tilsvarende er gjort overfor DNB sine kunder i Alta, som også må tømme sine bankbokser, fordi denne tjenesten opphører.

– Jeg måtte en tur i banken etter å ha vært bortreist. Det hadde kommet brev om dette med bankboksene fra Sparebanken. Det satt tre funksjonærer i skranken i banken, men ikke en av de tre løftet blikket fra sine PC-er og gjorde tegn til å ville ekspedere meg.  Etter 10 minutter venting ble jeg mildt sagt irritert. Jeg gikk ut og gjorde noen andre ærender og da jeg kom tilbake fikk jeg snakke med en annen i skranken som ga meg helt grei service, sier Mikalsen.

LEGGES NED: Bankboksene i hvelvet til Sparebank1 Nord-Norge i Alta avvikles, fastslår Trond Hanssen og Gunn Elin Lyng som velvillig viste Altaposten ned i «det aller helligste», hvor en ståldør med 30 centimeters tykkelse skiller folk bankbokser fra resten av verden. Foto: Magne Kveseth

Kunde i alle år

Han reagerer på at den alminnelige servicen også faller som en stein.

– Jeg er meget skuffet, mer er det nesten ikke å si om den saken. Fra jeg var fem år gammel har jeg vært medlem i Sparebanken og har fått den aller beste service de fleste år, også da jeg var sjømann og banken ordnet med svært mye for meg i forbindelse med høytider, bursdager og annet. Nå er det nesten ikke service overhodet, noe jeg ble smertelig klar over da jeg oppsøkte banken forleden, sier Mikalsen.

Håver inn penger

Han ser en kontrast mellom inntektene og servicenivået, forsåvidt i hele næringen.

– Vi som kunder er snart ikke noe verdt, kan det virke som. Jeg skulle tømme bankboksen slik jeg var blitt bedt om, men hadde tatt med feil nøkkel og fikk beskjed om at da må låsen drilles opp, sier Mikalsen.

Han viser til at han en gang skulle hjelpe en turist med å kjøpe dollar, og da måtte han ut med 70 kroner for dette, noe han mener er slett kundeservice. Han mener det eneste man stort sett får hjelp til, er en henvisning til å ta ut kontanter i minibanken.

– Det virker som om banken, som har ytt en superservice gjennom 67 år for mitt vedkommende, nå bare er interessert i å håve inn penger uten å yte noe tilbake. Jeg er sjokkert over hvor dårlig stelt det er, men bytter jeg bank så er det vel like ille hos konkurrentene er jeg redd for. Man hører også om elendig service hos de andre bankene, sier den pensjonerte sjømannen.

Skal ikke skje

Banksjefen for Sparebank1 Nord- Norge, Trond Hanssen, sier til Altaposten at han ikke synes denne historien høres bra ut.

– Hvis kunden har hatt en slik opplevelse hos oss, er det bare å beklage, sier Hanssen.

Han understreker at dette ikke er en måte som kundene skal oppleve Sparebanken på.

– Det er ikke helt enkelt for oss å finne ut hva som har skjedd. Byen våknet på sett og vis til live igjen sist uke og det var svært mye folk innom, blant annet siden det var skolestart, men vi tar klagen fra denne kunden på alvor og jeg vil svært gjerne rette opp i det inntrykket han har fått. Så vi ønsker å komme i dialog med kunden og få en prat om det som skjedde i banken denne dagen.  Vi skal ha fornøyde kunder og skal vi gjøre det vi kan for at kundene skal bli fornøyde. De skal gå herfra med opplevelsen av å ha fått den hjelpen de trenger og de skal bli tatt godt vare på, sier banksjef Hanssen. Og legger til at bankboksenes tid er forbi.

– Det er ressurskrevende å skulle følge hver enkelt kunde ned i hvelvet, men så er det heller ikke mange som benytter seg av dette tilbudet, så det avslutter vi, sier Hanssen til slutt.