Geir Søderholm stusser på hvorfor flytrafikktjenesten i tårnet ved Alta lufthavn lar flyene til Norwegian gå innenfor Komsa ved avgang mot nordvest.

–  Jeg tror ikke de forstår at dette skaper ekstra mye støy for oss som bor i Bukta, så hvem har ansvaret for dette frislippet av flyging innenfor Komsa på nordvestlig avgang, spør Geir Søderholm. Han har selv tidligere påtalt flyginger ved avgang som har skjedd innenfor Komsa, eller rettere sagt rett over Komsa i stedet for den normale avgangsruta som går utenfor Nesset.

Gir mer pådrag

Hvis flyene går rett over Komsa, betyr det brattere oppstigning. Det fordrer mer pådrag som beviselig skaper mer støy enn nødvendig, mener Søderholm. Han mener de sparer minimalt med tid på dette.

Han sier han tok opp denne saken for flere år siden og fikk da beskjed fra ansatte i tårnet på flyplassen at praksisen ikke skulle fortsette.

– Den siste tiden  har Norwegian-flygninger ved avgang, uten unntak, gått rett opp og over Komsa på innsiden, med mer støy som konsekvens, hevder Søderholm.

Pilotene kan fravike rute

Flygeledersjef ved Alta lufthavn, Andreas Granander,  har gitt oss tilgang på bildet som viser en standard utflygning som brukes av luftfartøy som følger regelverket for instrumentflyging (Såkalt IRF.)

– Det vil si stort sett

all ervervsmessig flyging på rute, frakt, luft- ambulanse, charter og liknende. Traseene sikrer trygg utflyging i forhold da pilotene ikke har full visuell oversikt over terrenget i nærheten av lufthavna. Det kan være når det eksempelvis er dårlig sikt eller lavt skydekke. Traseen mot sør benyttes av luftfartøy som har destinasjon sør eller vest for Alta, eksempelvis Tromsø eller Oslo, sier Granander.

Han legger til at pilotene har anledning til å fravike standard utflygingstrase i forhold med god sikt, høyt skydekke og når terrenget rundt flyplassen er godt synlig for pilotene.

– Da har de muligheten til å svinge høyre eller venstre tidligere enn det som man ser av kurven på bildet. Flygelederne ved flyplassen gir ikke føringer til pilotene om når sving mot destinasjonen skal foretas. Dette avgjør pilotene selv basert på flyoperative forhold, påpeker Granander.