– Vi får mange henvendelser fra folk om boligen de bor i brukes ulovlig, eller om den er godkjent av bygningsmyndighetene i kommunen. Av og til kommer vi i kontakt med folk som bor i en leilighet, eller hus, som ikke har blitt godkjent i det hele tatt, sier virksomhetsleder for Oppmåling og byggesak i Alta kommune, Trond-Inge Heitmann.

Kan få problemer

Har man da, uvitende eller ei, flyttet inn i en bolig eller leilighet uten de rette papirene, kan problemene fort komme.

For i tillegg til at man ikke har tilgang på kommunale tjenester som renovasjon, bor en ulovlig og kan dermed bli pålagt overtredelsesgebyr av kommunen.

– En har ikke lov til å ta i bruk et bygg uten at brukstillatelse foreligger. Da bor du ulovlig. Det som er viktig å merke seg, er at en brukstillatelse også bekrefter at bygget er forsvarlig å ta i bruk i forhold til for eksempel brannsikkerhet, understreker Heitmann.

Endring i loven

Samtidig er det et viktig skille å få med seg: Det er nemlig ikke alle boliger som omfattes av kravet. I 2014 ble loven endret, slik at bygg som er oppført før 1.1.1998 anses som godkjente, mens alle bygg oppført etter 1.1.1998 har krav om dokumentasjon.

– Dette er noe vi har fått presisert fra Direktoratet for byggekvalitet, forteller Heitmann.

Meglers ansvar

At boliger tas i bruk før brukstillatelse foreligger, mener Heitmann er uheldig. En kilde Altaposten har vært i kontakt med hevder at flere boliger i Alta selges uten ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse. Ansvaret skyves over på kjøper, mener tipseren.

– Her vil jeg si at megler har et visst ansvar når de skal formidle. Meglerne henter ut en meglerpakke fra kommunen. Her får de opplysninger om det foreligger en brukstillatelse og en ferdigattest. En megler, som hele tiden er inne i denne prosessen, har et ansvar å formidle de faktiske forhold om bygget. Dersom bygget ikke har brukstillatelse, har megler en plikt å formidle dette videre til kjøper, sier Heitmann.

Kun videreformidler

Fagansvarlig og eiendomsmeglerInger Alette Eira ved DNB Eiendom i Alta forklarer at eiendomsmeglerne har en plikt til å sørge for at kjøperen, før handelen avsluttes, får opplysninger som han/hun har grunn til å regne med å få og som kan få betydning for avtalen.

– I henhold til eiendomsmeglerloven §6-7 så er vi som eiendomsmeglere pliktig til å gi kjøper skriftlig informasjon om mange forhold, deriblant opplysninger om ferdigattest/midlertidig brukstillatelse.

Når vi får i oppdrag å selge en eiendom så innhenter vi kommunale opplysninger, kontrollerer disse og utarbeider en salgsoppgave med alle opplysninger om boligen som kan være viktig for ny eier å vite om.

– Men er ikke det en ansvarsfraskrivelse?

– Vi får ofte tilbakemelding fra kommunen om at midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest ikke foreligger i kommunens arkiver. Av og til gjelder dette eldre boliger.

– Og hvis vi får beskjed om at denne ikke forefinnes i kommunens arkiver og selger heller ikke kjenner til om dette foreligger, ja da har vi som eiendomsmeglere gir opplysning om dette i en salgsoppgave slik at alle blir gjort oppmerksom på dette og vet hva de kjøper, avslutter Eira.