– For meg er dronen et kamerastativ som jeg kan plassere hvor jeg vil. Det beste er friheten det gir, sier Hans Idar Haldorsen.

Hans Idar er blant venner og familie kjent som usedvanlig teknisk interessert, og altaværingen gjør sitt ytterste for å fylle både jobb og fritid med dingser og mekanikk.

– Jeg er nok en stor nerd, i alle fall den største som jeg vet om. Teknikk og mekanikk og teknologi generelt har alltid fenget, sier Hans Idar, som jobber som landmåler i Alta kommune.

– I jobben har vi maskiner og utstyr med knapper og mekanikk, så der trives jeg godt. Jeg prøver noen ganger å se morsk ut på jobben, sånn for syns skyld, men klarer det aldri lenge av gangen. Jeg trives for godt, sier Haldorsen.

Pen portefølje

Fotografering ble han hektet på som 17-åring, og i 1996 sendte han opp sitt første helikopter, med fjernstyring og undermontert kamera. Den dagen ble to hobbyer smeltet i hop til en, og i dag 20 år etter har han trolig Altas fremste kompetanse på foto og film fra drone. Haldorsens virksomhet, HI Media, har da også en raskt voksende portefølje av til dels store aktører.

FRA DEN HØYE HIMMEL: Et av Hans Idars mange fotografier tatt fra ubemannet luftfartøy kalt drone. Foto: Hans Idar Haldorsen

En av dem er Lemmikäinen Norge AS, en av landets ledende leverandører av asfalt, pukk, grus og anleggsarbeider. Her gjorde Haldorsen luftbårne oppdrag for Finnmark Asfalt, selskapets avdeling i nord. Målet var «varetelling» i form av 3-D modellering av grustak for mengdeberegning. Et annet større oppdrag var for Alta Golfklubb. Å lage hobbyen til levebrød er likevel vanskelig, sier han.

Solid sertifisert

– Det går ikke an å leve av dette. Jeg dekker utgiftene mine, men ingen ting mer. Markedet er for lite, og alle vil gjøre det selv, sier RO2-føreren. Det øverste nivået, RO3, er det stort sett kun Forsvaret og store forskningsmiljøer som har, og sertifiseringen gjør Hans Idar i stand til å drive droneflyging proft og kommersielt, bokstavelig talt på høyt nivå. Til oppdrag stiller han alltid godt forberedt, blant annet med godkjent operasjonsmanual fra luftfartstilsynet.

KLAR FOR NYE OPPDRAG: I 20 år har Hans Idar Haldorsen drevet med filming fra lufta, og leverer i dag en stadig mer etterspurt tjeneste. – Utrolig gøy, men økonomisk er det som bryllupsfotografering, du får i beste fall dekket utgiftene, sier han. Foto: Arne Hauge

Vi har møtt fotografen og dronepiloten ved flere anledninger. Med den lille dronen en regnværsdag på Elvestrand, og med den store dronen en solskinnsdag i Bollo. Her er Haldorsen leid inn for å filme Altaelva i fugleperspektiv, og skal plukkes opp av båtfører Ivar Leinan og fraktes høyere opp i elva.

PÅ MED VESTEN: Altaværingen er landmåler på dagtid og fotograf på fritid. Her ser vi ALI-kjendis Ivar Leinan klar til å frakte dronekongen opp elva for filming fra oven. Foto: Arne Hauge

Lite feil

– En drone er mye enklere å fly enn de gamle helikopterne. Den har ingen bevegelige deler bortsett fra rotorene, så det er lite feil og nesten vedlikeholdsfritt, sier Hans Idar, idet han sender opp en 4,5 kilo tung sak med fire propeller, en over hvert hjørne. Den likner en rekvisitt fra Star-Wars, og henger i ro i lufta mens den summer seg og venter på nærmere instruks. I drøyt 20 minutter kan den fly, så må batteriet lades. På skjermen ser dronesjefen det samme som farkostens kamera, og det framgår av bildene at luftfartøyet er stødig på labben.

– Dette er mitt jakt og fiske, sier dronepiloten.

– Og fangsten min er bildene og filmene, sier han, og lar dronen stige til Altaelva er en blå strek på skjermen. Vi vinker, og på skjermen langt der nede vinker vi tilbake.

Måtte være stor

Prisen for drone har gått i stup. Hans Idar betalte 61.000 kroner for sin største for få år siden, alt inkludert. I dag koster den 48.000. Han sier at man i dag får pålitelige droner som hyllevare og rimelig, ferdig med kamera og alt tilbehør.

– I starten måtte vi rigge det meste selv, og vi loddet og sto på. Så kom de første dronene, og det ble en stund veldig viktig å ha den største. «Jeg kjenner en som har en større drone enn du,» de ordene fikk jeg høre ofte, minnes han. I dag tenker de fleste litt mer praktisk om saken, og til mange av sine oppdrag bruker Hans Idar den lille dronen, en folkedrone som økonomiske er innen rekkevidde selv om hensikten kun er hobby.

UFO-TEKNOLOGI: En moderne drone er en teknologisk godbit, og Altaposten ba om demonstrasjon. Her påpeker Hans Idar stabiliteten i systemet. – Dronen presser tilbake mot hånden, og etterpå retter den seg opp, sier han. Foto: Arne Hauge

Strenge krav

– Det er utrolig gøy, og du trenger ikke lage fotokunst for å holde på med drone. Ikke er det vanskelig heller, og den største utfordringen er faktisk å komme seg ut ytterdøra, sier Hans Idar.

Så langt har det vært få ulykker i forbindelse med droneflyging. Det fins mye som er farligere, sier Haldorsen, som likevel minner om at flyging må skje forsvarlig, med strenge krav til risikovurdering.

– Det er for eksempel ikke lov å fly over folkeansamlinger, og selv om du har lov til å fly over naboens terasse når du tar av, så har du ikke lov å filme. Da krenker du privatlivets fred, sier han.

– Å fly en drone er alltid gøy, men er for meg likvel underordnet. Det er fotograf jeg først og fremst er, sier den driftige altaværingen.

STOREDRONEN: Kommersiell bruk av denne krever sertifisering og forsikring, samt mye ansvarlighet, og Haldorsen har alt på stell. Foto: Arne Hauge