FlyViking-gründer Giæver er om dagen i Canada for å fremforhandle en leasingavtale med selskapet Avmax for minst 15 fly av typen Dash 8-100, den samme flytypen som Widerøe har 20 av i dag. Flyet har plass til 39 passasjerer.

Flyene skal settes inn i rutenettet i Nord-Norge fra 1. april neste år, dersom Giævers FlyViking vinner deler eller hele anbudet på drift av regionale ruteflyvninger i Nord-Norge fra 1. april 2017 til 31. mars 2022.

– Anbudet er verdt flere milliarder, og vi kan ikke se bort fra at flere utenlandske selskaper også leverer inn anbud, i tillegg til Widerøe og FlyViking, sier direktør Stein Terje Dahl i FlyViking til Altaposten.

Får mye med 15 fly

Ikke før i timene rett før fristen for å levere anbudet går ut 8. august, vil selskapet ta den endelige avgjørelsen på hvordan strukturen på anbudet blir; enten leveres det inn en pris for hele pakken, eller så deler man opp og leverer inn anbud på enkeltruter.

– Vi er interessert i alt som kan gi oss et lite overskudd. Med 15 fly tilgjengelig kan vi få mye, sier Dahl, som understreker at det er muligheter for å få tak i enda flere fly fra Canada.

– Leasingleverandøren har 65 Dash-fly tilgjengelig, samt 65 små jetfly som kan brukes på de litt lengre rullebanene i Nord-Norge, opplyser Dahl.

Base i Tromsø

Den første Dash-en er som kjent allerede ferdigmalt i FlyViking sine farger.

– Det neste flyet er klart allerede om noen uker, sier Giæver til Nord24.no.

Det er Lill Vivian Hansen fra Alta som står for designet på flykroppen, som males i norske farger.

– Hvordan blir basestrukturen dersom FlyViking vinner deler eller hele anbudet?

– Hovedbasen blir Tromsø. Så er det ofte en fordel å starte ute der passasjerene er om morgenen og fly dem inn til Tromsø. Hvor flyene plasseres avhenger av hvilke ruter vi får tilslaget på, sier Dahl.

Lav lønn, lav billettpris

En foreløpig skisse som selskapet har laget viser at fly spres rundt i landsdelen fra Trondheim i syd til Kirkenes i nordøst. Brønnøysund, Mosjøen, Mo i Rana, Andenes og Vadsø er satt opp med hver sin Dash, mens Kirkenes er satt opp med to.

Vestfylket er ikke satt opp med noen, siden Hammerfest og Alta ikke inngår i det statsfinansierte flyanbudet.

Melkeruteprinsippet, med start i øst og stopp i Hammerfest/Alta/Tromsø, blir videreført, i tillegg til at Kirkenes får ett fly som går mer direkte vestover.

FlyVikings første flytur blir mellom Tromsø og Hammerfest senere i høst. I oktober presenterer departementet resultatet av anbudsprosessen.

– Da har vi bare tida og veien fram til vi eventuelt skal være i lufta i april, påpeker Dahl.

Giæver er tydelig på at alt handler om å få ned prisene på flybillettene. Det betyr blant annet at lønnsnivået til kapteinene i selskapet skal ned på det han kaller en «normal lønn», 750.000 kroner.

– Vi må våge å tenke annerledes, ellers har ikke folk råd til å fly. Tromsø-Hammerfest tur/retur bør ikke koste mer enn 1900 kroner, sier Giæver til Nord24.no.