Prosjektet langs fylkesvei 19 har tatt sin tid å gjennomføre, men endelig er veistrekningen åpen for fullt. Representanter fra Alta kommune, Statens vegvesen og Finnmark fylkeskommune befarte onsdag området sammen med medlemmer av Nasjonal Rassikringsgruppe, som er tilstede i Alta denne uken for å få et innsyn i hvordan rassikringsarbeidet tas hånd om lokalt.

Raset har hindret trafikkerende i å ta seg forbi området siden i høst, og har utløst mye frustrasjon blant beboerne i spesielt Lerresfjord. Skal man tro rådgiver for Finnmark fylkeskommune, Gunnstein Flø Rasmussen, kom steinspranget brått på.

– Raset skyltes en fjellsprekk i berget vi hadde overvåket en stund. Vi hadde forventet et skred basert på observasjonene vi hadde foretatt, men fjellet hadde vært rolig et par måneder før det skjedde. Derfor ble vi overrasket at raset kom da det gjorde.

Berømmer arbeidet

Oppryddingen etter raset, som fant sted 20. oktober i fjor, har vært et langtekkelig prosjekt. Tor Inge Hellander, seksjonsleder for drift- og vedlikehold i vegvesenet, var også blant forsamlingen ute ved Maribukta.

– Her har det blitt gjort et veldig godt arbeid, det må jeg si, sier han fornøyd, og beskuer fjellskrenten over seg med en imponert fylkesvaraordfører ved sin side.

– Jan Paulsen og hans team, som har vært ansvarlig for opprydningsarbeidet, har løst oppdraget på en fin måte. Det eneste gjenstående er å få satt opp sikringsnett på en liten del av fjellveggen og få ryddet bort litt stein langs veien her. Foruten det er arbeidet ferdig, og bilistene kan bevege seg fritt og sikkert forbi her nå, melder Hellander.

STEIN PÅ STEIN: Det ligger fremdeles et lite antall steiner langs fylkesveien, men trafikken kan uhindret flyte forbi. Foto: Trond Arvid Alund

Vil ikke gjenta seg

6000 kubikkmeter ble strødd utover veien og blokkerte trafikken frem til etter påske, da ferdselsveien forbi rasområdet ble til dels åpnet og tilpasset fergetidene mens arbeidet fremdeles var i høygir. Resultatet av det som har blitt gjort vil i tiden videre forhindre at flere lignende ras vil skje akkurat der, ifølge Hellander.

–  Ja, akkurat her vil det ikke bli et nytt ras. Vi har mange utfordrende partier å sikre rundt omkring i kommunen, men i Vassbergan er det ingen fare lengre.

I ettertid av raset ble det kalkulert med at 90.000 kubikkmeter med stein skulle skjæres bort etter opprydningen, 15 ganger mer enn selve raset. Totalen munnet dog ut til å bli hele 133.000, og mesteparten av massene ble enten brukt til utjevnelse av den bratte fjellskrenten på den andre siden av veien, eller deponert ut i fjorden.

Infrastrukturen er imperativ

Leder for Hovedutvalget for kultur og samferdsel i Finnmark fylkeskommune, Geir Ove Bakken, ledet befaringen på den til dels solfylte ettermiddagen. Selv om han er glad for at arbeidet i Vannbergan har gått i takt med planen gjenstår det fremdeles uoverskuelig med arbeid i resten av distriktet.

– Flesteparten av raspunktene vi har bemerket oss i kommunen er langs kysten, så infrastrukturen blir ofte spørsmålet vi må besvare. Akkurat her har det blitt gjort et fint stykke arbeid, men det er veldig viktig for fylkeskommunen å fortsette håndteringen og forhindringen av nye ras og skred videre, avslutter han.

BEFARING LANGS FJORDEN: Flere medlemmer av Nasjonal Rasskringsgruppe var tilstede i rasområdet, iført røde vegvesenet-trøyer på lik linje med resten av kompaniet. Også de syntes arbeidet var vel gjennomført, og ble underveis på turen imponert over naturen og severdighetene Alta kommune hadde å by på. Foto: Trond Arvid Alund