Det framkommer i en rapport som er gjort på oppdrag fra Samferdsels-departementet og Helse- og omsorgs-departementet. Konklusjoner og tiltak har fått grønt lys fra helseminister Bent Høie (H).

– Rapporten viser at det per i dag vil være fornuftig å endre ambulanseflyberedskapen ved Lakselv, Narvik, Svolvær, Værøy, Rørvik, Røros, Sandane, Førde, Sogndal, Fagernes, Molde, Ålesund, Tromsø og Kristiansand, bekrefter pressevakt Joachim Westher Andersen i Avinor.

Får konsekvenser

Endringene i Finnmark rammer først og fremst Lakselv og den delen av Indre Finnmark som bruker Lakselv/Banak Lufthavn ved medisinske hasteoppdrag. Utvalget har også vurdert nattstenging ved andre lufthavner i fylket, inkludert Alta og Kirkenes. De to storflyplassene  inngår ikke blant lufthavnene som vil få en endring i beredskap. Alta vil fremdeles være døgnbemannet.

– Alta og Kirkenes har ambulansebase og har derfor ikke blitt vurdert som aktuell for en slik endring, påpeker Westher Andersen.

Endringene i døgnberedskapen ved Banak kan imidlertid få mer dramatiske konsekvenser enn utvalget som har vært i aksjon har sett. I ettertid er det kommet fram at Helse Nord ønsker å fjerne ett av to ambulansefly ved basen i Alta til fordel for et jetfly stasjonert i Tromsø. Jetflyet, som har krav til rullebanelengde, kan kun lande ved tre av 11 flyplasser i Finnmark; Banak, Alta og Kirkenes. Nå kan endringer i Avinors beredskap ved Banak gjøre at jetflyet ikke kan nyttes her på natt.

Trine Noodt. Foto: Hanne Larsen

– Bor folk her

Venstres Trine Noodt, som satte fram en uttalelse med krav om at ambulanseflyberedskapen i Finnmark ikke svekkes på siste siste fylkesting, reagerer på det hun betegner som et nytt bakholdsangrep på luftambulansetjenesten.

– Vet de som holder på med dette at det bor folk i Finnmark? Nå er det Lakselv og Banak som rammes, men dersom vi ikke får stoppet svekkelsen av ambulanseflyberedskapen vil det bety et betydelig dramatisk dårligere helsetilbud i hele Finnmark, klargjør Noodt.

Sparer penger

Utvalget som har vært i aksjon har vurdert hvilke lufthavner det er nødvendig med døgnbemanning. Utvalget ble satt ned i fellesskap av samferdsels- og helsedepartementet. Bakgrunnen var ønske om spare penger og få til en mest mulig optimal drift. Forutsetningene for endringene er at pasientsikkerheten skulle ivaretas.

– Ved hjelp av vurderingene helsevesenet har gitt oss, foretar vi nå justeringer som er bedre tilpasset det reelle behovet. Endringene vil medføre at det ved de utvalgte lufthavnene ikke lenger vil være nødvendig å lande med ambulansefly utenfor lufthavnenes åpningstider. Da det ikke kommer ambulansefly utenfor lufthavnenes åpningstider, vil Avinor avvikle hjemmevakt ved disse lufthavnene, forteller divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken

Redningshelikopterbase

Banak/Lakselv har  døgnbemanning, og dette forklares ifølge Avinor og rapporten at en slik bemanning primært er bekgrunnet i redningshelikopterbasen. I rapporten som ble levert i januar 2016 heter det:

«Dersom Avinor endrer driftsform i Lakselv, må samme argumentasjon for endring av døgnbemanning/hjemmevakt benyttes som for de øvrige lufthavnene prosjektet har vurdert. Eventuelle vurderinger gjøres i fellesskap mellom helsevesenet og Avinor.»TIL KAMP: Venstres Trine Noodt ber finnmarkingene mobilisere for å hindre kutt i ambulanseberedskapen.

Avhengige av flyberedskap

Finnmark er største bruker av ambulansefly her til lands.

Av landets totale flyambulanseoppdrag kan 66 prosent tilskrives den nordlige regionen. Finnmark peker seg ut som det fylket som er mest avhengig av flyambulanse, og antall flybevegelser over Alta Lufthavn er nær like stor som for Bodø Lufthavn som betjener Nordlandsykehuset som har status som traumesykehus.

Dette går fram at rapporten som departementene fikk levert i januar 2016.

Lufthavnberedskap

Utgangspunktet for rapporten var å kutte bemanning og redusere kostnader ved norske lufthavner. Utvalgets mandat var at tiltak ikke skulle svekke ambulanseberedskapen. En av lufthavnene hvor det blir endringer er Tromsø Lufthavn. På grunn av størrelsen er det ordninger som vil sikre luftambulansen uavhengig av endringene her. Utvalget skriver:

«Tromsø lufthavn er ambulanseflybase. Tromsø har døgnbemanning som ivaretar ambulanseberedskapens behov. Hjemmevakt med Avinors ansatte påvirker ikke beredskapen for helsevesenet, og kan i dette perspektivet avvikles.»

Finnmark i særstilling

Finnmark vies spesiell oppmerksomhet i rapporten fordi det  i dette området ut fra utvalgets oppfatning er viktig å se på sammenhenger mellom tilgjengelig veinett og tilgjengelig lufthavn under vanskelige værforhold vinterstid.

«Muligheter for alternativ helikoptertransport i Finnmark er mindre enn i andre deler av landet. Veien er derfor den viktigste alternative løsning,» heter det i rapporten.

Om de store flyplassene skrives det; «Kirkenes og Alta er baser for luftambulansefly. Dette medfører et døgnkontinuerlig beredskapsbehov ved lufthavnene. Lakselv vurderes i forbindelse med andre utviklingsprosesser i Avinor.» og «Det er lang vei til sykehus. Ambulansebil, der hvor det er reelle alternativ, vil ta for lang tid i kritiske situasjoner. Ambulansehelikopter er ikke et fullverdig alternativ i dårlig vær.»

  • Utvalget som har levert rapporten har vært bredt sammensatt. Jørgen Nilsen, klinikksjef prehospitale tjenester ved Finnmarkssykehuset, er én av 10 som har vært i prosjektgruppen.