Altaposten refererte i forrige uke hammerfestingen Ole Martin Rønning, som etterlyste bedre parkering for store kjøretøy i Alta sentrum.

– Dette må tas på alvor, sier Unn Tove Nilsen, leder i Norsk Bobil- og caravanclub avdeling Alta.

Hun mener at tiden for lengst er inne for at alle relevante krefter i næringene og kommunen går sammen for å få et attraktivt tilbud for denne gruppen i sentrum.

– Jo før, jo heller – før alle arealer benyttes til andre formål, sier hun til Altaposten.

Citycamp

Nilsen påpeker at det er på det rene at økningen i bobiler og campingvogner langs E6 er stor, og vil øke i årene fremover. Hun forteller at stadig flere byer og tettsteder prøver få på plass stopperplasser i sentrum gjennom en «citycamp».

– Dette for at trafikken forbi skal svinge innom og legge igjen penger hos næringslivet. Kjøpekraften er gjerne stor og interessefeltet for kjøp et svært varierende – fra restaurantbesøk via kino, konserter, mat, drikke og små duppeditter til bobilen og vogna, sier hun og legger til:

– Trolig vil hele lokalsamfunnet tjene på at byen har et slikt tilbud. Selvsagt vil dette også bidra til at det blir hyggeligere å reise i våre områder og således bidra til hele regionen. Med en etablert citycamp, blir dette annonsert over alt i caravanmagasiner og byen blir satt på kartet.

Ingen nye planer

Oddvar Konst, kommunalleder for samfunnsutvikling, opplyser at planavdelingen ikke har noen sak gående om tilrettelegging av nye områder for bobilparkering i Alta sentrum. Problemstillingen knyttet til slike tilrettelagte parkeringsplasser har vært diskutert i tidligere planprosesser, opplyser Konst.

– Vi har noen definerte områder, med store nok lommer. De kan i dag stå i den sørlige delen av P3 mellom Kiwi og Amfi – uten at disse er forbeholdt bobiler.

– Forstår du bobil-entusiastenes frustrasjon over tidvis manglende parkering?

– Alta er nok ikke den eneste byen uten tilstrekkelig tilrettelagt bobilparkering. Erfaring fra tidligere prosesser er at det kommer særskilte ønsker knyttet til slik parkering med for eksempel ønske om påfyll av vann eller tømming av sanitærtank. Det har vært et ønske å unngå en «campingplass» i Alta sentrum hvor bobiler står over natta, men heller henvise disse til etablerte campingplasser, sier Konst.

Kommunallederen avslutter med at det derfor er viktig å skille mellom det å ha noen ekstra store lommer på en eller flere parkeringsplasser i sentrum, og det ha alle fasiliteter for bobil.

– For å oppnå bedre parkering for større kjøretøy kan oppmerking og skilting på eksisterende parkeringsplasser være en løsning, men vi har altså ingen sak på dette nå, avslutter han.

Problematisk å skilte

Vi spør Jon-Vegar Nilsen, leder ved parkeringsavdelingen i Alta kommune, om det kunne vært aktuelt å skilte spesielt for større biler ved dagens parkeringslommer.

– Tanken var at denne kantparkeringen skulle være reservert for større biler, men dagens skiltnormaler åpner ikke opp for å reservere det for «store kjøretøy» da dette omfatter flere grupper av kjøretøy. Så denne plassen er ikke reservert for noen kjøretøygrupper, opplyser Nilsen.