Til Altaposten sier Stenvold (42) at han gang på gang har fått bot for elbil-parkering, til tross for at han mente alt var i skjønneste orden.

For det er nemlig slik at så lenge en parkering er regnet som en privatrettslig parkering, må elbiler betale på lik linje med andre kjøretøy.

– Uforståelig, mener Stenvold, som har fått to bøter etter å ha parkert på P5 ved Nordlysbadet med sin elbil.

Les svaret fra Alta  kommune og Parkeringsklagenemnda nederst i saken.

Dårlig skiltet

Han forteller at alt startet etter den første boten.

– Kona skulle parkere der igjen forrige uke. Da ringte hun meg og spurte: Vet du nå om det går an å parkere gratis på P5? Hvorpå jeg svarer at jeg ikke vet, men ber henne sjekke hva som står på skiltene. Hun sier da at det er merket med Alta kommune sin logo på skiltet, og det står at det er avgift mot billett.

Stenvold sjekket for sikkerhets skyld hjemmesiden til Alta kommune. Her ser han at P5 står oppført på kartet under såkalte offentlige parkeringer i kommunen.

– Vi parkerte der i god tro. Så lenge det står skiltet med Alta kommune sin logo, og det er parkering mot billettavgift, skulle vi – etter hva vi forsto, kunne stå gratis med elbil,sier Stenvold.

Slik ble det ikke.

For senere på dagen kommer kona tilbake, fly forbanna med en bot i handa.

– Jeg kjører så opp for å se, i tilfelle det var noe hun ikke hadde fått med seg. Men jeg kan heller ikke se noen skilt som er merket med at P5 er en privat parkering –  det ser ut som en helt vanlig kommunal parkeringsplass. Vanligvis er det ellers merket med «parkering etter tillatelse», eller det står skilt med en annen privat aktør, slik det gjør ved Scandic, eller i P-huset til Amfi, sier Stenvold og legger til:

– Jeg har i ettertid lagt merke til at det står «privatrettslig parkering» helt nederst på skiltet når du kjører inn, men skriften er så liten at den oppleves som usynlig når man sitter i en bil i bevegelse. Det er altfor dårlig skiltet ellers. Da burde det for eksempel ha stått «regler ses ved innkjøringen».

Farger?

I ren fortvilelse, etter å ha fått den andre boten, bestemmer ekteparet seg for å klage inn saken til kommunen. Klagen blir straks avvist.

– Den ble ikke tatt til følge fordi vi har parkert uten billett, eller uten særskilt tillatelse. Videre står det at P5 ved Nordlysbadet drives etter privatrettslige regler.  Kommunen henviser til at det er fargen som dikterer om det er privatrettslig eller ei. Da kjente jeg at det kokte, sier Stenvold.

– For det er ingen jeg har snakket med som vet at det er den og den fargen som gjelder her og der. Det er bare kommunen som har dette klart for seg. Jeg forventer at den opplysningen jeg trenger står der den burde stå – sammen med reglementet. At reglene er angitt med fargekoder er for meg håpløst, sier han oppgitt og påpeker at med dagens løsning blir terskelen for å kunne parkere, altfor høy for folk flest.

– Ikke mangel på opplysning

Parkeringsleder Jon-Vegar Nilsen i Alta kommune hevder det er informasjon nok.

– P5 er i dag merket med skilt som har sort bakgrunn og hvit skrift. Dette signaliserer at dette ikke er en parkeringsplass som er regulert som en vanlig offentlig parkeringsplass som har offentlige parkeringsskilt, som har blå bakgrunn og en hvit P slik du finner på blant annet parkeringsplassen P3, sier han og påpeker at det ellers er godt merket med privatrettslige skilt ved innkjøringen til P5, og at det ved automaten også er et skilt som forteller om vilkårene for å parkere på plassen.

– Det er verdt å merke seg at Stortinget endelig har vedtatt en ny parkeringsforskrift, som også medfører en standardisering av privatrettslige skilt som fra 1. januar må ha hvit bakgrunn og sort skrift, legger han til.

Ber fører være obs

Nilsen viser til at det til syvende og sist er føreren av bilen som har ansvar for å undersøke hvilke regler som er gjeldende. Det er dermed slik at hvis bilfører løser ut gyldig billett og forlater bilen, er avtalen inngått. Hvis fører derimot ikke aksepterer vilkårene, må fører forlate stedet, eller risikere å få ilagt en sanksjon for brudd på avtalen/vilkårene.

– Undersøkelsesplikten til bilfører er uansett sterkere enn opplysningsplikten. For en aktør sin del er skilt den viktigste opplysningen de kan gi. Når dette er gjort på en ordentlig måte, er opplysningsplikten oppfylt.

  – Er dagens skilter på P5 gode nok?

– Skiltene på P5 oppfyller dagens krav til informasjon og utforming. Det er skilt ved innkjøringen til plassen som tilsier at her må bilfører være oppmerksom. Vilkårene for parkering er også listet opp med eget skilt på plassen. Hovedvilkåret fremkommer også av hovedskiltet som angir tidspunkt og avgiftssats som er gjeldende. Her står det i klartekst «Parkering mot betaling, se regler ved automat». Fra vilkårsskiltet kommer det klart frem at parkering kun er tillatt for registrerte motorvogner. Dette innebærer alle kjøretøy som drives frem av en motor, herav elbiler, sier Nilsen.

  – Hva med kartet på kommunen sin hjemmeside?

– Ordlyden til kartet var feil, men det er endret på og kartet vil også få en oppdatering slik at samtlige parkeringsplasser er tatt med, sier han og kommer med en oppfordring:

– Bilførere må være oppmerksom på skiltingen på de aktuelle parkeringsområdene. For elbiler må førerne være oppmerksom på om parkeringsplassen de ønsker å benytte er offentlig- eller privatrettslig regulert. På de offentlige plassene kan de i dag stå uten å betale avgift, mens på privatrettslige plasser må de betale avgift på lik linje med alle andre, avslutter han.

– Send klage

Det oppfordrer advokat Leif N. Olsen i parkeringsklagenemnda.

– Det koster ingen ting å klage, slik får vi sett på alle sider av saken sier Olsen, leder i nemda.

Han kan overfor Altaposten fortelle at de får inn flere klager, blant annet på skilting. Resultatet av klagene går ifølge Olsen begge veier. De er derfor umulig for han å kunne kommentere konkret denne saken. Resultatet av klagene går ifølge Olsen begge veier.

– Vi går inn i hver sak og går inn og ser på hvordan det faktisk er – er det tilstrekkelig godt nok, eller om det burde vært bedre. For det er en del saken hvor grensene er litt uklare, sier han.

Må kunne skilles

Olsen viser til at dagens krav sier at private parkeringer må skille seg fra offentlige, noe som kan gjøres med blant annet sorte skilt. Hvorvidt Bjørn Stenvold har en god sak, eller ei, ønsker han ikke å kommentere, da han ikke kjenner til alle detaljene i saken.

– Påklag saken, det koster uansett ingen ting så lenge man bruker den frivillige nemda, avslutter han.

– Skal være forståelig

Ifølge forbrukerradet.no kan du klage på parkeringsboten hvis du  mener det er brudd på vilkårene. Her står det blant annet: «Du skal med normal oppmerksomhet kunne forstå hvilke regler som gjelder for parkering ut fra skilting og oppmerking.»