– Jeg mister mye eiendom på grunn av veien, derfor ønsker jeg å vite hva jeg får igjen, om det er mulig å drive effektivt landbruk og ikke minst hvordan det blir seende ut når utbygginga er ferdig, sier Paulsen til Altaposten.

Hun bor nedenfor Rv93-svingen i Storgjerdet som er av den skumle typen og nå er planlagt rettet ut. I flere år har hun stått på barrikadene for veiutbedringen.

I den foreslåtte reguleringsplanen som er utarbeidet for området, går det fram at Statens vegvesen vil bruke 13 dekar av Paulsens eiendom i tillegg til 800 kvm som går til å etablere gårdsvei til Rv93 for tilstøtende eiendom.

Paulsen ønsker å få minimalisert konsekvensene ved eiendomsinngrepet – og ser derfor for seg et makeskifte mot arealet på dagens vei – ca 4000 kvm, da området er tenkt brukt som beite for alpakka.

Mangler detaljer

Paulsen skriver i en høringsuttalelse gjennom sin advokat at den nye reguleringsplanen mangler en del detaljer, og ønsker ikke å akseptere den før dette er på plass.

Paulsen skriver at hun blant annet ønsker at det markeres på kartet hvor stort de enkelte delene av arealet er, på begge sider av veien, og at hun ønsker at boniteten i området også merkes på kartet. Både for den eiendommen hun gir fra seg og for den hun får i bytte. Boniteten er mål som brukes på skogens evne til å produsere trevirke. Dette vil ha mye å si ved fastsettelse av erstatning for de arealene som kreves, heter det i høringsuttalelsen.

– Detaljplaner som Paulsen etterspør vil bli utarbeidet senere i planleggingsprosessen, klargjør planprosessleder Maria Haga i Statens vegvesen.

Hun forteller videre at det er gjort endringer i reguleringsplanen for å imøtekomme noen av Paulsen innvendinger.

– Nå skal dette til planutvalget i kommunen, som skal behandle og eventuelt godkjenne den endrede reguleringsplanen for området, sier hun.

Kvikkleire

Eva Paulsen er glad for at den nye veien forbi hennes eiendom i Storgjerdet endelig er på trappene. Paulsen understreker at hun under hele planleggingen har hatt god dialog med Statens vegvesen, noe Haga kan bekrefte.

– Jeg er sikker på at vi kommer frem til en løsning som både jeg og Statens vegvesen kan leve med, sier Paulsen optimistisk.

En av Paulsens bekymringer er faren for ras på grunn av kvikkleiren som er påvist i området.

Haga forteller at hele planen har vært til 3. part-kontroll for å kvalitetssikre arbeidet, og at det under hele anleggsperioden vil være geotekniker til stede.