I slutten av april sendte Finnmark fylkeskommune ut en pressemelding som fikk Rut Olsen til å steile.

I pressemeldingen fremgår det blant annet at hovedutvalgsleder for samferdsel på fylket, Geir Ove Bakken (Ap), mener aksen Hammerfest-Alta-finskegrensen er særdeles viktig. I punktet nevnes blant annet ny E6 i Alta, det man tidligere kalte avlastningsveien:

«Bakken har også som mål å få Rv 94 Hammerfest-Skaidi og ny avlastningsvei i Alta inn i NTP fra 2024. Dette krever at byprosjektene i Hammerfest og Alta også medfinansieres med bompenger.»

– Overkjører lokaldemokratiet

Olsen tolker dette dit hen at Bakken signaliserer en fortsatt bompengekamp.

– Når Geir Ove Bakken nå står og tar til orde for bompenger i både Alta og Hammerfest, da føler jeg at jeg må si fra. Kommunestyret i Alta har overhodet ikke sagt ja til bompenger, og om Bakken ikke vil innrette seg etter dette men i stedet bruke fylkeskommunen som en «overkommune» og overkjøre lokaldemokratiet, ja da synes jeg det er kjempealvorlig, sier Olsen.

– Bakken kan ikke fortsette jobben med å prakke på oss bompenger, mot befolkningens og kommunestyrets vilje. Dette viser også at det er så viktig at folk husker at kampen mot bompenger ikke er over. Den pågår ennå for fullt, legger hun til.

Tar ikke (b)omkamp

Til Altaposten sier Bakken at han ikke vil «bruke» fylkeskommunen til å forsøke å overstyre lokaldemokratiet.

– Åh nei, jeg vil ikke ta en slik omkamp, overhodet ikke. Vil ikke Alta kommune være med, så vil ikke fylkeskommunen overprøve dette, sier Bakken, før han legger til at han mener dette vedtaket fortsatt mangler – og at kommunestyret må si klart og tydelig nei.

Han mener likevel det er på sin plass å si fra om at toget går, med eller uten Alta.

– Vi må forholde oss til realitetene i Nasjonal transportplan, og mulighetene for å komme med om man har store veiprosjekt fordrer bruk av bompenger. Ikke minst under Frps samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har bompengebruken vært formidabel, også når det gjelder nye prosjekter. Om statsråden skulle komme med 1-2 milliarder eksklusivt til Alta, så er det selvfølgelig mulig å jobbe videre mot dette. Uten slike midler blir det tungt. Slik er dagens virkelighet, påpeker Bakken.

Greit å overstyre andre veien

Olsen er uansett klar på hvordan hun vil forholde seg til eventuelle kamper og omkamper rundt bompenger:

– Jeg vil bruke enhver anledning til å stemme nei til bompenger, både i kommunestyret og på fylket. Jeg stemmer nei til alle bompengeprosjekt, uansett om det er i Alta, Hammerfest, Kirkenes eller andre steder.

– Hammerfest har sagt ja til bompenger, vil ikke dette si at du forsøker å overstyre lokaldemokratiet i Hammerfest?

– Jeg har alltid vært klar på at jeg er imot bompenger, og har stemt nei hele veien. Ap har sagt at de ikke vil være noen «overkommune» og overstyre kommunene, det har vært et prinsipp for fylkestinget.

– Men vil det være greit å være en «overkommune» andre veien, mot Hammerfests bomvedtak?

– Jeg har vårt partiprogram å forholde meg til, og har alltid vært helt klar på at vi ikke skal ha bompenger i Finnmark – det har vært en av de klareste lovnadene jeg har gitt til finnmarkingene. Jeg mener det er galskap at befolkningen i Hammerfest skal måtte betale for å bygge vei til Statoil. Selv om hammerfestpolitikerne ønsker dette, så tenker jeg at valgløftet mitt til fylkets befolkning må veie tyngre.