– Nordlys og atter nordlys. Hele 98 prosent av turoperatørene vi snakket med i Taipei, Hong-Kong og Bankok, sier at folk ønsker å se nordlys. Interessen var enorm, sier Tor Kjetil Wisløff, direktør for reiselivsbedriften Sorrisniva AS i Alta.

– Vi er i vinden som aldri før, og dette vil gi ringvirkninger ikke bare for oss, men for hele Alta, sier Wisløff etter ukens sjarmoffensiv i det fjerne østen sammen med blant andre Marianne Knutsen fra North Adventures og Morten Torp fra bedriftsklyngen «Winter Experiences Northern Norway». De har erfart hvor langt og dyrt det er å reise til Kina, og mener vi bør ta tilsvarende godt i mot nordlys- og vintersugne turister.

For hele Alta

– Vi bør stå på flyplassen i Alta og bukke, og bære turistene videre på gullstol, sier Wisløff spøkefullt. Han sier at Nordlysbyen trenger flere besøkende, og at Sorrisniva følte at et solid initiativ var på sin plass. Selv om det naturligvis kostet.

– Vi tenkte heller ikke bare på vår egen bedrift, for dette vil garantert gi positive ringvirkninger for hele Alta, sier Wisløff, som nå er superoptimist for vintrene som kommer. Det vil rause inn, tror han.

Fra null til hundre

– Alta gjør en stor innsats i det Asiatiske markedet, sier Morten Torp fra bedriftsklyngen «Winter Experiences Northern Norway».

– Da vi for tre år siden begynte å bearbeide disse markedene, var det nesten ingen som nevnte Nord-Norge og nordlys. Så denne nye interessen var utrolig artig, sier Torp.

Bakgrunnen for sjarmøroffensiven i fjerne strøk var at Asia oppgis å være det raskest voksende markedet for turister til Nord-Norge. Det er særlig nordlyset som nå selger inn kalde strøk som varme hveteboller.

Samtaler i østen

Trekløveret var langt i fra alene på turen. Winter Experiences Northern Norway har totalt 74 medlemsbedrifter fra Lofoten til Honningsvåg, og mange deltok på salgsreisen, som ble arrangert av Scandinavia Touristboard. I de tre nevnte byene ble 230 turoperatører invitert inn til individuelle salgssamtaler. Wisløff har mange gode minner fra turen, og husker spesielt en ting godt.

På megaskjerm

– Det var rørende å sitte i hagen til den norske ambassaden i Bangkok og se bilder av hotellet vårt i Sorrisniva rulle over en mega storskjerm, sier Wisløff. Det bidro sterkt til emosjonen at det til denne kveldsmiddagen i ambassadehagen befant seg hele 250 inviterte nærings- og reiselivskontakter.

– Interessen for nordlyset og Alta var helt enorm, sier Tor Kjetil Wisløff fra Sorrisniva AS, her sammen med Marianne Knutsen fra North Adventures og Morten Torp fra bedriftsklyngen «Winter Experiences Northern Norway». Foto: Privat