I saksframlegget til styret heter det at sykkelrittet Arctic Race of Norway (ARN) er et arrangement uten sidestykke i Nord-Norge, og vil med et forventet publikum på 160 millioner gi store muligheter til å markedsføre Finnmark, Finnmarkseiendommen og FeFo. Nå har styret besluttet å takke nei til denne markedsføringen.

– Styret var enstemmig i sin beslutning. Slik jeg oppfatter en samlet begrunnelse er at Fefo er et regionalt foretak, mens ARN er et internasjonalt arrangement med en nasjonal arrangør. Dette forsterkes av at arrangementet er inne med støtte over statsbudsjettet, og i en slik sammenheng er det mer naturlig for Fefo å gå inn tungt i regionale arrangement, sier nestleder i Fefo-styret, Bente Haug.

Kan bli NM-sponsor

Hun sier det ligger litt i kortene at når styret nå ha sagt nei til å bli sponsor for en avtale på inntil 550.000 kroner for Arctic Race, er mulighetene langt større for å markere seg som sponsor for andre store arrangement med lokal og regional arrangør.

– Jeg vet at alliansen bak NM på ski som skal arrangeres i Alta har søkt Fefo om bli samarbeidspartner og sponsor. Denne søknaden er ikke saksbehandlet, og jeg skal selvsagt være forsiktig å med å forskuttere noe vedtak, men jeg vil tro sjansen for at vi Fefo blir markedsført gjennom TV-dekningen under NM er stor, sier Haug til Altaposten.

Reaksjoner

Altaposten har vært kjent med sterke kritiske reaksjoner hos lokale og regionale arrangører på saksframlegget og den positive innstillingen fra direktør Jan Olli om å gå inn med 550.000 kroner i ARN-arrangementet som til sommeren kommer til Finnmark. Flere av de Altaposten har vært i kontakt med ønsket ikke å fronte dette i media før styrebehandlingen. Når det viste seg at styret avviste innstillingen har de applaudert, men vil fortsatt ikke kommentere saken offentlig.

Inn for Statskog

FeFo ble forespurt å ta Statskogs plass som sponsor av 2018-utgaven av rittet dersom det avvikles i Finnmark. Årsaken til dette var at Statskog fant det unaturlig å markedsføre seg med så stor tyngde på Finnmarkseiendommen, og at FeFo er en naturlig samarbeidspartner her.

Arctic Race of Norway er et arrangement uten sidestykke i Nord-Norge, og vil med et forventet publikum på 160 millioner gi store muligheter til å markedsføre Finnmark, Finnmarkseiendommen og FeFo. I saksframlegget til styremøte som ble avholdt 20. desember heter det:

«For FeFo er det viktig å bidra til vekst og trivsel i Finnmark, og å legge til rette for næringsutvikling på kort og lang sikt. Dette er en tankegang som FeFo legger stor vekt på i sponsorarbeidet i dag. ARN vil trolig ikke komme tilbake til Finnmark før i 2021. I tillegg til selve folkefest-elementet, er dette et arrangement som gir muligheter for kultur, lokalt næringsliv, lag og organisasjoner og Finnmark som reisemål. Videre er erfaringene fra Statskog at ARN gir en svært god mulighet til å gjøre seg aktuell, spre kjennskap om egen virksomhet, skape omdømme og fremme ønskede budskap. Direktøren vurderer derfor Arctic Race of Norway som en god hovedsatsing i 2018 dersom rittet legges til Finnmark.»

I saksframlegget pekes det også på andre element og argument for å takke ja til forespørselen.

«En viktig erfaring er at det var et riktig valg å prioritere ARN fremfor mange mindre avtaler, blant annet fordi det gir en arena med god gjennomslagskraft for egne historier og aktiviteter. Av tilbakemeldingene vi har fått fra Statskog, heter et at de aldri har vært i tvil om valget av ARN, at de ser det som viktig å markedsføre seg i egen region, at det er viktig å være synlig, og at det handler om å gjøre et godt forarbeid med hvordan man ønsker å fremstå, møte folk og med budskap.»