Nest etter sykling er kollektivtransport folkehelsekoordinator Gjermund Abrahamsen Wik sitt hjertebarn.

– Tanken om å kjøre «øvreveien» fra Kaiskuru til Mardalsveien og videre til Saga er slett ikke ny. Det er fullt mulig å få til, og kan spare oss for mange busskilometer. Allerede om kort tid kan bussen fra Tverrelvdalen ta den lille turen ekstra om Saga skole, sier Gjermund Abrahamsen Wik.

Han forteller at det ble regnet på det for noen år siden, men funnet alt for dyrt. Da var det snakk om cirka 35 millioner, to filer og ny bru.

KOMMER SNART: Gjermund Abrahamsen Wik ved busstoppet ved Saga skole. Håper bussen kan begynne å gå fra Tverrelvdalen og hit ganske snart. Foto: Kita Eilertsen

Nå lanserer han forslaget på nytt, men med en fil og bruk av den veien som er. Og så må det bli plass for gående og syklende.

– Den gangen var det tenkt å lage en ny vei i full bredde. Men nå foreslår jeg å lage en enkel vei, bare for bussen. Det er slett ikke så mye som skal til, mener han.

Den store fordelen med å få bussen til å gå i ring på denne måten, er at man slipper å kjøre nedenom E6 mellom Kaiskuru, Sagahøyden og Aspemyra.

– Dette er superaktuelt. Det er stor boligutbygging i hele Alta Øst. Det hadde vært helt på sin plass med en forenklet kollektivrute. Vi frykter at vi mister passasjerer i Kaiskuru når de må om Saga. Det er det jeg skulle ønske vi kunne unngå, sier han.

SNARVEI: Her kan bussen gå fra Sagahøyden via Utsikten til Saga skole, mener Gjermund Abrahamsen Wik. Foto: Kita Eilertsen

Vi blir med folkehelsekoordinatoren opp til Kaiskuru. Innerst i Bregneveien slutter veien og Kaiskuru. Det er her han mener det går an å lage en fin trasé for bussen. Det går en gammel traktorvei her.

– Den kan kjøre rett innover her, det skal gå ganske langt innover, og videre ned traktorveien til Mardalsveien. Det er ikke noe problem å få det til for en rimelig penge, tror han.

– Så man kjører liksom over hele Kronstad...Hvordan kommer man seg videre?

– Kom så skal du se...

Vi kjører videre nedover Mardalsveien. Til Sagfossbrua – du vet den vesle betongbrua mellom Mardalsveien og Tverrelvdalsveien. Det er vanskelig å se for seg at rutebussen skal kunne kjøre her. Men Gjermund Abrahamsen Wik er entusiastisk og veiver med armene. Brua er solid.

TÅLER EN BUSS: Brua fra Tverrelvdalsveien til Mardalsveien er solid og kan fint tåle busstrafikk, mener Abrahamsen Wik. Man trenger bare litt svingplass på Mardalsveien... Foto: Kita Eilertsen

– Denne brua skal tåle ganske mange tonn. Det er ingen problem for en buss å passere her, sier han.

Vel vil svingradiusen bli litt knapp, men det kan løses ved å lage en større snuplass på Mardalsveien.

Da er vi straks ved avkjøringa til Sagahøyden, gjennom boligstrøket her.

– Denne gangveien er det idag bare gående og syklende som kan bruke. Men bussen kan fint kjøre her. Det er bare at vi har en bom så ikke annen biltrafikk kan passere, forklarer han.

En gang i tida kjørte han selv buss, i Bodø. Der hadde de bommer flere steder som bussjåføren kunne åpne med en fjernkontroll.

– Null problem, det, slår Gjermund Abrahmsen Wik fast.

STÅR KLART: Busstopp på Aspemyra står klar til å ta imot bussen. Men ennå har ingen sett rutebussen her. Gjermund Abrahmsen Wik håper å få det til. Snart. Foto: Kita Eilertsen

Vel fremme ved Saga skole, lyser busstoppet imot oss. Borte ved det splitter nye boligfeltet på Aspemyra, er det et feiende flott og flunke nytt busskur.

– Er det mulig å få dette realisert?

– Jeg tror vi kommer ut med helt andre tall om vi regner på dette nå, sier han.

– Har du noen med deg i dette?

– Mange på planavdelinga synes dette er en god idé, det er gode tanker, men vi mangler finansieringa. Og så blir det også en politisk behandling, sier han.

God tur! får vi si. Dette kan bli spennende.

FRA KAISKURU TIL SAGA: Innerst i Bregneveien i Kaiskuru går det en trasé, via Mardalsveien, Sagfossbrua og over Saga, som Gjermund Abrahamsen Wik mener med enkelhet kan utbedres til busstrafikk. Foto: Kart: Alta kommune