NRK har tapt 14 prosent daglig lytteroppslutning på sine radiokanaler på ett år. I samme periode har de slukket FM-båndet flere steder.

Totalt hadde NRK i uke 33 en daglig oppslutning på 43 prosent, mot 49 prosent i samme uke i fjor, viser PPM-tallene fra Kantar TNS ifølge bransjeavisen Radionytt.

Verst har det gått ut over NRK P3, som går fra 12 prosent oppslutning i uke 33 i fjor til bare 7,8 prosent i samme uke i år. P1 går fra 33,4 prosent til 27,6, mens P2 greier seg relativt bedre med en nedgang fra 5,7 prosent til 5,3 i år.

Andre digitale kanaler som mpetre og P13 er omtrent stabile sammenlignet med fjoråret, ifølge tallene.

P4 og Radio Norge har mistet noen lyttere på sine hovedkanaler, førstnevnte ned fra 20,3 prosent oppslutning i uke 33 i fjor til 16,3 prosent i år, mens Radio Norge faller fra 13 prosent i fjor til 8,6 prosent i år.

NRK har i perioden slått av sine FM-sendinger i flere områder, blant annet i storbyer som Bergen og Stavanger.

Den totale radiolyttingen har gått ned fra 67 prosent i uke 33 i fjor til 63,4 prosent i uke 33 i år.

Omleggingen i Finnmark kommer i desember.